Създаването на качествени продукти не е просто модна маркетингова мания. Качеството е обособено понятие още в епохата на древноегиптеските цивилизации и това е съвсем логично. Във всички фази на човешкото развитие потребителите са искали да получават най-доброто срещу вложените средства, още когато тези средства не са били пари. Така понятието става взаимосвързано с термина „стойност“, със структурирането на работните процеси и йерархията в длъжностите.
Замисляйки се, осъзнаваме че самата дума се заменя трудно, а липсата й би затруднила всяко описание и реклама на продаваема стока. Значението на качеството за търговията било също толкова голямо и в древни времена, което станало причина за поставяне основите на управлението и постепенната му еволюция. Възникнали първите системи за управление на качеството.
Минават много векове, преди да се появи и първият официален стандарт, който задава основните опорни точки за структурирането на системата за управление на качеството. Събитието е дело на Международната организация по стандартизация, случва се през 1987 г. и променя изначално познатият дотогава маркетинга. Историята ще покаже, че появата му всъщност ги обогатява.
Съществуващите от този момент стандарти периодично се обогатяват с цел оптимално качество на крайният продукт. Бизнес структурите все по-осезаемо чувстват необходимостта да се адаптират към стандартизацията и да интегрират системите от правила и практики. Съобразяването на продуктите им с критериите на тези системи им гарантира присъствие на международният пазар и силна конкурентоспособност.
Понятието качество постепенно се превръща в описателна категория не само за продуктите, но и всички категории услуги на търговските компании. Оценката на качеството и усъвършенстването му до нивото на определените стандарти вече не е предмет на физически характеристики, а на индивидуалното усещане на клиента. И тъй като основната цел в производството е именно задоволяване на клиентските изисквания, маркетинговите стратегии отново претърпяват трансформация.
Такава се наблюдава и в системите от стандарти, които след обединението на продукти и услуги в една категория вече са с почти задължително присъствие за всяка компания. Помощта им е безценна при адаптирането на всяка услуга към най-съвременните потребителски нужди, тъй като те анализират и прогнозират много умело реакциите при контакт с услугата/продуктът.
Същност на управление на качеството
Качеството е дефиниция, създадена въз основа на най-често посочвани от клиентите харесвани и търсени характеристики. Всички те се променят с времето. Съответно, критериите за качество също претърпяват изменение. Затова и системата от стандарти цели моментното адаптиране към измененията на пазара, за да осигури на съответната фирма възможно най-голям процент продажби.
Стандартизацията се стреми към това с променящи се и обогатени указания за всяка дейност в работните процеси. Те трябва да са обект на контрол от съответните ръководни органи и ако е нужно, да се модернизират спрямо последните изисквания на стандартите. Задължителната проследимост изисква отговорностите на служителите и всички процеси да се документират подробно, за качествено управление на всеки процес.
Стандартизацията действително постига целите си. Независими статистически проучвания сочат, че сертифицираните бизнес структури се радват на много по-голям успех на пазара. Според предоставените данни, стандартизираните компании повишават печалбите си от продажби, като едновременно се наблюдава висок ръст на оперативните приходи, увеличаване броят на партньорите и процентът на новопостъпили служители.
Планирането е стратегия на престижните фирми. сяка престижна фирма, която иска да постигне реални резултати, планира дейността и финансите си за значителен период в бъдеще. Интергрирането на система от стандарти за качество е взаимосвързана с по-високи бъдещи печалби, при това, в дългосрочен план.