Съвременната система за управление на качеството iso 9001 е съвкупност от норми, насоки и практики за управление на работните процеси, разработени от Международната организация по стандартизация. Тя е изцяло насочена към потребителите и цели създаване на продукт/услуга, който постоянно усъвършенства качеството си. Интегрирането й доказано повишава конкурентоспособността и разширява обхвата на голям брой организации в съвременната динамична икономическа среда.
Актуалната система от стандарти за качество отдавна е статистически призната за свръхефективна. Претърпяла редица изменения, тя все още продължава да усъвършенства структурата си, за да предложи все по-ефективно и адаптивно управление на процесите, предоставящо по-висока продуктивност. Въпреки ползата за самото предприятие/ фирма/ учреждение, системата за качествен контрол е разработени единствено с цел удовлетворяване нуждите на клиента.
Клиентите са основен обект и крайна цел при всеки работещ бизнес модел, който показва тенденция за развитие и отчита реални резултати. Тяхната оценка (обратната връзка) от потреблението е ясна индикация за качество. Като цяло, целите на стандартизацията са насочени към създаване доверието на клиента към съответната организацията. За целта, тя трябва да се стреми за непрекъсната адаптация спрямо изискванията му и постоянно усъвършенстване.
Стандартът за качество и изменените му версии
Стандартът за качество се интегрира в почти всички икономически и социални сектори. Различните сфери се отличават със своите базови структурни особености, а всяка организация изгражда собствен бизнес модел. Така въвеждане на стандартизацията винаги изисква съобразяване с конкретните условия и изготвяне на индивидуален план. Специалният подход спрямо отделните компании обаче не бива да се обърква с различни варианти на стандартът за качество.
ISO 9001 (обновена ISO 9000) съществува само в един вариант, претърпял различни качествени изменения през годините. Предшествениците му са ISO 9000: 1987, ISO 9000:1994 и ISO 9000: 2000. При всяко изменение се наблюдава качествено усъвършенстване в методиката за контрол на качество. Няколко съпътсващи стандарта са насочени към подробностите около практическото внедряване на системата от насоки и практики. Те представляват изключително полезно ръководство и са предназначени за всеки от горепосочените сектори:
- ISO 9000 визира основните теоретични постановки, които обясняват концепцията за управление на качеството, както и специфичната терминология и речник
- ISO 9004 е насочен към постигането на стабилен и траен успех във всяка сфера, чрез въвеждане на специален подход за надхвърляне на критериите. Постоянното усъвършенстване на крайния продукт е основен мотив в този стандарт, а според новата изменена версия от 2009 г., постигането му се случва чрез постоянно изучаване и прилагане на актуалните за всяка сфера иновации ( управленски подход, техническо оборудване, допълнителни обучения и стремеж за самообучение, и др.)
- ISO 19011 е ръководство с подробни указания за извършването на външен и вътрешен одит на различни системи за управление. В него са включени и подробни изисквания за квалификацията на одиторите. Одитът е най-важният и заключителен етап при въвеждането на всяка система. Преди насрочването му понякога е необходима консултация с компетентни специалисти, които разясняват на одиторите специфични особености от работния процес.
- ISO 9001: 2015 включва основният набор от изисквания по прилагане на система за управляване на качеството
Сертифицирането по ИСО 9001 е нелек, но изключително важен процес за всяка организационна структура. Непрекъснатото усъвършенстване на качеството на крайният продукт/услуга е пазарна необходимост. Интегрирането му в работните процеси е сигурна предпоставка за разширяване мащаба на компанията и повишаване ръстът на печалбите.