Всички бизнес структури познава целите на стандартизираната система за управление на качеството на фирма ISO 9001:2015. Те са наясно, че интегрирането й ще донесе по-висок ръст продажби, повишена конкурентоспособност и по-голям брой търговски партньори. Формулировките на инструкциите и препоръките обаче често се превръщат в затруднение при прилагане на стандартът, особено ревизираният вариант от 2015 г. Множеството терминологични понятия и някои обяснения объркват повечето неспециалисти в сферата.
Трудна терминология или просто неяснота
Обновеният стандарт е приложим в организации с всякакъв тип дейност и мащаб. Обикновено, ръководствата и наръчниците се създават с огромен брой препоръки за много различни сфери. Целта е да се обхванат всички засегнати обекти и понякога дори възможните последици от дадено действие, но резултатът е прекалено общо и неясно послание.
Стандартът от 2015 г. съкращава броят на процедурите. Смисловото разбиране на текста обаче не е лесно за всеки читател и причината не е само в терминологията. Освен, че е насочена към компании с разнообразен предмет на дейност, ключовото послание в новата версия е свободно персонализиране на стандарта. Правото на индивидуално планиране на работните етапи и процедурите е адаптивност, но интегрирана в текст, тя може да звучи неопределено и понякога дори напълно неясно.
Процедурите от поредица стъпки за стриктно приложение, обикновено са по-разбираеми и предпочитани при работа със стандарта.
Ревизираният стандарт от 2015 г.
Обновената версия на ISO 9001 е широкообхватна и е насочена към организации във всяка сфера. Процедурите и насоките могат да бъдат гъвкаво адаптирани според индивидуални особености на фирмата. Концепцията на стандарта от 2015 г. е насочена към дългосрочно и интелигентно планиране, подобрен контрол върху работните процеси, интелигентно контролиране на риска, ефективна комуникация между всички звена и смислови промени в ръководната структура.
Документалният процес вече не е така системно застъпен, а мениджърските функции се пренасят върху отделните звена в компанията. Ръководен орган има, но той се координира с останалите отдели много повече отпреди. Насоките препоръчват активно прилагане на подходът, налаган от модерната концепция за “лидер“ – емпатия, ангажираност, комуникация, сътрудничество и ръководство чрез личен пример.
Особено полезни в новата версия на стандартът за управление на качеството, са насоките за управление на риска. Това е качествено нова стратегия, която въвежда тънкостите при разграничаване на позитивният риск, както и възможно най-качествено овладяване на неблагоприятните обстоятелства. Способността за преодоляването на всяка бизнес ситуация е гаранцията за разширяване на обхвата, ръстът на продажби и хоризонтите пред компанията. Възможността за сравнение с други конкурентни звена винаги се отразява положително на крайният продукт.