Управление на качеството е контролиране на работните процеси в дадена организация по начин, който гарантира непрекъснатото усъвършенстване. Тази организационна политика е станала изключително популярна с във всички сектори, където се предлагат продукти/услуги и прилагането й се превръща в акт с основно значение за бъдещето на бизнес структурите.
Причината е, че най-важното условие за успешна дейност са удовлетворените потребители на продуктите/услугите. Контролът на качеството обаче е със статут на задължение не само в областта на директното производство, но и за огромен брой организации в социалната, образователната и ред области. Специализираната система се въвежда под непрестанен пряк контрол и наистина е способна да осъществи пълна промяна в организационната структура.
Роля на консултантските фирми при прилагане на система за управление на качеството (СУК)
Интегрирането на система за контрол на качеството преминава през няколко етапа, с които всяка организация може да се справи самостоятелно или с помощта на консултантска фирма. Професионалното насочване е важно за успешното тълкуване на насоките,процедурите и предписанията на стандарта. Затова и повечето организации се насочват към специализирани консултанти. Те извършват етапната процедура по въвеждане на системата от стандарти, чието еднолично изпълнение би могло да породи съществени грешки:
- Запознаване с профила на организацията и планиране – консултантската фирма изследва организационния модел и документира предписания, според които ще се извърши внедряване на системата. Стандартите за качество се адаптират спрямо индивидуалните особености на всяка бизнес структура. Интегрирането е двустранен процес, но за успешното функциониране на системата в бъдеще е необходимо опознаване на управленският модел. Без този етап няма как да се планира въвеждането на процедурите и практиките.
- Документация – планирането на структурните промени първоначално се реализира под формата на набор от документи. Най-важният сред тях е основният наръчник, предназначен за ръководните органи. Целият персонал на организацията е длъжен да се запознае с новата документация (наръчник, процедури, инструкции, ръководства, работни формуляри и др.). Според обновеният стандарт от 2015 г., въвеждането й в определения за целта срок е продукт на общи усилия.
- Приложение на предписанията – практическото прилагане на предписанията, насоките и практиките ще се извършва не само в периода до минаване през вътрешен одит. Целта на системата е модернизираните практики да станат неделима част от дейността на организацията. Вътрешният одит трябва да потвърди успешното въвеждане на сбора от норми и правила на стандартът за качество. Преди определянето на дата за провеждане, задължително трябва да се предвидят документални свидетелства от дейността на организацията. Те потвърждават приложението на процедурите.
- Вътрешен одит – Извършва се от обучен екип на клиента или от наето външно лице (което може да къде от консултантска организация). Целта му е да провери степента на съответствие на системата за управление, вкл. като идентифицира евентуални пропуски или несъответствия, за да може да те бъдат отстранени преди сертификационния одит.
Добра алтернатива на разходите за външни консултантски услуги е инвестицията в обучение на собствения персонал.