Управление на качеството е контролиране на работните процеси в дадена организация по начин, който гарантира непрекъснатото усъвършенстване. Тази организационна политика е станала изключително популярна с във всички сектори, където се предлагат продукти/услуги и прилагането й се превръща в акт с основно значение за бъдещето на бизнес структурите.
Причината е, че най-важното условие за успешна дейност са удовлетворените потребители на продуктите/услугите. Контролът на качеството обаче е със статут на задължение не само в областта на директното производство, но и за огромен брой организации в социалната, образователната и ред области. Специализираната система се въвежда под непрестанен пряк контрол и наистина е способна да осъществи пълна промяна в организационната структура.
Роля на консултантските фирми при прилагане на система за управление на качеството (СУК)
Интегрирането на система за контрол на качеството преминава през няколко етапа, с които всяка организация може да се справи самостоятелно или с помощта на консултантска фирма. Професионалното насочване е важно за успешното тълкуване на насоките,процедурите и предписанията на стандарта. Затова и повечето организации се насочват към специализирани консултанти. Те извършват етапната процедура по въвеждане на системата от стандарти, чието еднолично изпълнение би могло да породи съществени грешки:
- Запознаване с профила на организацията и планиране – консултантската фирма изследва организационния модел и документира предписания, според които ще се извърши внедряване на системата. Стандартите за качество се адаптират спрямо индивидуалните особености на всяка бизнес структура. Интегрирането е двустранен процес, но за успешното функциониране на системата в бъдеще е необходимо опознаване на управленският модел. Без този етап няма как да се планира въвеждането на процедурите и практиките.
- Документация – планирането на структурните промени първоначално се реализира под формата на набор от документи. Най-важният сред тях е основният наръчник, предназначен за ръководните органи. Целият персонал на организацията е длъжен да се запознае с новата документация (наръчник, процедури, инструкции, ръководства, работни формуляри и др.). Според обновеният стандарт от 2015 г., въвеждането й в определения за целта срок е продукт на общи усилия.
- Приложение на предписанията – практическото прилагане на предписанията, насоките и практиките ще се извършва не само в периода до минаване през вътрешен одит. Целта на системата е модернизираните практики да станат неделима част от дейността на организацията. Вътрешният одит трябва да потвърди успешното въвеждане на сбора от норми и правила на стандартът за качество. Преди определянето на дата за провеждане, задължително трябва да се предвидят документални свидетелства от дейността на организацията. Те потвърждават приложението на процедурите.
- Одит – сертификационният одит се извършва от квалифицирани специалисти на консултантската фирма, които трябва да удостоверят качественото приложение на съответният стандарт. Ако се установят пропуски в интегрирането им, те трябва да се коригират за определен период, след който се насрочва дата за повторен одит. Успешното преминаване на този етап е последвано от издаване на сертификат със срок от 3 години.
Повечето консултантски фирми предлагат профилирани курсове за вътрешни одитори. Ако организацията се възползва от тази възможност, би могла се справи с ресертификацията без професионална помощ. И в двата случая се влагат определени средства, но крайният ефект върху потребителите и конкуренцията заслужават вложението.