Качеството е категория с хилядолетни корени, а методи за измерването му се използват стотици години преди оформянето му като понятие. Потребителите винаги са се нуждаели от сигурността, че получаваните от тях стоки, които първоначално заменяли едни с други, а впоследствие заплащали с пари, ще удовлетворят потребностите им.
Масовото производство и TQM
Епохата на индустриализацията подчертава значимостта на понятието “качество“ и въвежда мерките за контрол върху производственият процес, за да оптимизира резултатността във везната качествена продукция:брак. Критериите към дневните/седмични/месечни норми и към процесът, определян като “труд”, са прародителите на съвременните стандарти като 9001 ИСО. Стандартът е рожба на идеите в концепцията на тотално управление на качеството (TQM).
TQM е теория, създадена на базата на “Total Quality Control“ на Арманд Файгенбаум през 50-те години на изминалият век, след като през 20-те г. Уилям Шухард и въвел статистически контрол върху продукцията, осъществяващ се чрез проби и тестови извадки. Концепцията TQC осъществява революционен ефект върху икономиката в световен мащаб, защото анализира и оптимизира основният и най-древен икономически процес: обменът.
Обменът е търговска комуникация с изначално примитивна структура, останала непроменена от хилядолетия: стремеж към получаване на изгода и удовлетворение, равни или по-големи от вложените в стоката/информацията, която носи полза, средства. Потребителят (закупуващият) е страната в комуникацията, без чийто интерес към характеристиките на продукцията не се осъществява сделка. Разгледана в по-глобален мащаб, поредица от откази за покупка би причинила явлението, наричано икономически спад.
Необходимостта от мониторинг и стандартизация
Не е изненадващо, че потребителят е основната цел в покупко-продажбата, според Файгенбаум, и той се заема да определи измеримостта на категорията “качество“. Понятието е широкообхвато, но в същността си не е нищо друго освен съвкупност от параметри, които по-големият процент закупуващи определят за най-удовлетворителни.
Параметрите са изпълнени критерии. Критериите са променливи, а с променените им изисквания се изменят и самите пазари. TQC открива начин за произвеждането единствено на качествена продукция, чрез всеобхватен мониторинг и анализ на процесите, прилагани за постигане на устойчиво повишаване на качество.
Стандартизацията е част от друга схема за управление на тази величина. Файгенбаум използва схемата за основа на концепцията, и тази структура остава непроменена до ден днешен. PDCA (PlanDoCheckAct) е ориентирана в четири етапа, възприети за основополагащи в създаването на качествени стоки.
Те са планиране на подобрения в стандарт, създаване и прилагане на стандарти, проверка на съответствията след прилагане, и коригиращи действия при установена грешка. Процесът, изпълняван непрекъснато и системно, трябва да доведе трайни и нарастващи подобрения в продуктовите характеристики.
Промяна в целите на стандартизацията
В средата на 20-ти в., повишаването на продажбите е средство за преодоляване на икономическа криза и възстановяване на ресурс. Тогава, критериите на потребителите се превръщат в необходима почва за растеж. Сега, в период на интензивен обмен на стоки, услуги и информация, реален шанс за оцеляване и ръст за компания на пазара е стандартизацията, която обеднява съвкупността от критерии, представяйки ги под формата на насоки и изисквания.
Въпреки че според Уилям Деминг, конкуренцията между служителите е спънка за продуктивността, в обменните процеси тя е неизбежна. Логичен отговор, появил се малко след популяризирането на TQM в Щатите, през 1987 г., е ISO 9000. Първите структурни промени датират от 2000 г., а обновената версия от 2015 г. създава възможност за пълноценно разгръщане на идеите на Файгенбаум и внедряване на СУК като част от Интегрирана система за управление.