Професионалното управление на качеството отдавна е задължително условие за успех и е разпространено сред организации от всеки сектор. Системата от стандарти за качество цели непрекъснато усъвършенстване на крайните продукти / услуги и представлява сбор от конкретни изисквания, практики и насоки.
Сертифицираните компании декларират практическата си способност за създаване на непрекъснато усъвършенстван краен продукт/услуга. Това е и основната предпоставка за въвеждането й от огромен брой бизнес структури в различни ниши. Системата способства за бързото темп на развитие и модернизиране на организации в производствената, стопанската, социалната, образователната, развлекателната сфера, сферата на здравеопазването и др.
Насочеността към всички отрасли и сектори е една от основните характеристики на обновеният стандарт за качество ISO 9001:2015. Всяка бизнес структура, която предоставя продукция/услуги на потребителския пазар се нуждае от въвеждане на обогатената модернизирана версия. Важните опорни точки на стандарта са повишен контрол върху работните процеси, интелигентно мислене, основано на риска и поверяване отговорността за интеграцията му на всички звена в компанията.
Подбор на персонал
Подборът на качествени кадри е и основна предпоставка за успех в организацията. Затова дейността на длъжностните лица, занимаващи се с оценка и назначаване на персонал трябва да подлежи на пълна проследимост и на периодична модернизация. Правилният подход за привличане на подходящи служители, методите за отсяване и оценка на кандидатурите, недостатъците им, както и пълноценната комуникация с кадрите са умения, които всеки специалист в сферата трябва да владее и да развива.
Модернизирането на процесите по отсяване,интервюиране и назначаване на персонал може значително да подобри функционирането на всяка компания. Служителите са ядрото на бизнес структурата и те определят крайното качество на крайният продукт/услуга. Правилният персонал може да отведе фирмата на предна позиция спрямо голям брой конкурентни фирми.
Ефективна комуникация
Обновеният ISO 9001:2015 въвежда подобряване на комуникацията между всички звена в организацията с цел ограничаване до минимум на възможността от конфликт. Тя е много важна и за разбирането предмета на работа. Концепцията е формулирана в документалната форма на стандарта като “съпричастност“ и прилагането й гарантира повишена продуктивност и качество.
Модерното разбиране за бизнес управление приема, че ако всички структури в предприятието / фирмата / учреждението са еднакво заинтересовани от идеята за качествен краен продукт, винаги се постигат оптимално добри резултати. Тази особеност трябва да е придружена и от разбиране и задоволяване преките нужди на отделните единици от персонала.
Неслучайно, според стандартът, ръководната позиция в организацията вече не е концентрирана в едно лице- понятието “ ръководство “ се заменя с “ лидерство “ , а съвременната концепция за лидер изисква отлична комуникация, разбиране и емпатия към работните кадри. Разбира се, това не означава,че всички са равни, но всеки един служител е много важен.
Техническо оборудване и инфраструктура
Управленската структура е задължена да развива навик към непрекъснат анализ на дейността и осезаемото й подобряване във времето. Изборът на подходяща материално-техническа база е главното условие за качествени продукти и услуги. Проследяването дейността на лицата, отговарящи за поддръжката на техническото оборудване, е задължително изискване в предписанията на всяка версия на стандарта за качество.
Ръководството има отговорност да изследва и въвежда нови технологични инструменти, с цел предоставяне на все по-висококачествен краен продукт. Модерните технически инструменти имат пряко влияние и върху ограничаването на производствения брак (фабрични недостатъци, отбелязани от потребителите) до минимум.
Заинтересовани страни
Стандартът за качество от 2015 г. определя т.нар. “заинтересовани страни“ като следващи по значимост след клиентите във всяка организация. Понятието навлиза с обновената версия и обозначава всички лица в пряка връзка с предмета на дейност, чиято позиция е от съществено значение за процесите и крайният резултат.
Ръководството на всяко съвременно предприятие се нуждае от системите за контрол на качеството, които гарантират все по-усъвършенствана изработка на отличен продукт / услуга и помагат за адаптиране на резултатите към промените в изискванията на пазара. Модерните концепции осигуряват не само оптимален продукт, но и повишена продуктивност на работните кадри.