СУК е формализирана система, която документира процесите, процедурите и отговорностите за постигане на политики и цели за качество. Утвърдената система за управление на качеството ISO 9001 помага да се координират и насочват дейностите на дадена организация, така че да отговарят на изискванията на клиентите и регулаторните органи, и да се подобри ефикасно нейната ефективност.
ISO 9001: 2015, международният ревизиран стандарт, уточнява основните изисквания и е най-важният подход към системите за управление. Докато някои използват термина ‘’СУК’’, за да опишат стандарта ISO 9001 или групата документи, обозначаващи процесите на управляване, той всъщност се отнася до цялата система. Документите служат само за описание на съответната система.
СУК служат за много цели, включително:
- Подобряване на процесите
- Намаляване на отпадъците
- Ограничаване на разходите
- Улесняване и идентифициране на възможности за обучение
- Ангажиране на персонала
- Определяне посоката на организация
Възникване на стандартизацията; От къде тръгва стандартизацията
Историята на контрола за качество може да бъде проследена векове назад в зората на занаятчийските сдружения, наречени гилдии. С настъпването на индустриалната революция, тогавашните системи за управление на качеството са изпълнявали ролята на стандарт. Чрез тях се контролират работните процеси, отговарящи за добрите характеристики на крайният продукт.
С присъединяването на все повече хора към дадена гилдия станала ясна необходимостта от въвеждане на единен стандарт, базиран на най-добрите практики в конкретната област. Постепенно концепцията прераства в управление на качеството, който набляга не само на статистиката, но и на подходите, обхващащи всички процеси във фирмата.
В края на 20-ти век независимите организации започват да разработват стандарти, които да съдействат за създаването и прилагането на СУК. По това време фразата “Общо управление на качеството” започва да отпада от употреба. Множеството уникални системи налага терминът “Система за управление на качеството” или “СУК” като по-удачен избор.
В началото на 21 век СУК започва да се слива с идеите за устойчивост и прозрачност, тъй като тези фактори придобиват все по-голямо значение за удовлетвореността на потребителите.
Ползи
Интегрирането на система за контрол върху качеството ISO 9001 засяга всеки аспект от работата в дадена организация. Ползите от разработването и прилагането на документирани системи включват спазване на изискванията на клиента, което помага за изграждане на доверие в организацията. Това води до повече клиенти, повече продажби и цялостно разрастване на бизнеса.
Следването изискванията на организацията е друго предимство, което гарантира спазване на нормативната уредба и предоставяне на продукти и услуги по най-ефективен от гледна точка на разходите и ресурсите начин. Възможността за разширяване, растеж и печалба отново е много висока.
В рамките на тези общи ползи съществуват и допълнителни предимства. Това са подпомагане на комуникацията по отношение на готовността за постигане на последователни резултати, предотвратяване на грешки и намаляване на разходите. Уверението, че работните процеси са перфектно контролирани, с цел непрекъснато подобряване на предлаганите стоки и услуги, е може би най-голямото предимство за всяка организация.