Внедряването на стандарт ISO 9001:2015 е стъпка, която може да промени устоите на организацията ви, но не като ги разклати, а като ги укрепи. Основните принципи, насоки и изисквания за системите за управление за качеството са оформени по нов начин, според унифициращите правила на директивата Annex SL. Освен промени във визията, стандартът включва няколко нови насоки и правила. Те са насочени към потребителя и са разработени специално с цел удовлетворение на очакванията му от характеристиките/ефективността на продукт/услуга.
Изисквания в ИСО 9001, които ще ви отведат на по-високо ниво
Обновеният стандарт за управление на качеството има няколко нови пункта – насоки за работни/производствени процеси. Те отбелязват променен подход към производственият цикъл. Подходът на работа е фокусиран изцяло към протичането на процесите, които се стремят към достигане на определено ниво. То трябва да осигури достатъчно високо качество на продукт/услуга за пазарните изисквания на 21 век.
Терминът ”продукти и услуги“ се появява за пръв път в версията от 2015 г., наблягайки върху значението на комуникацията с потребителят при извършването на услуга. Прекият контакт е част от предоставяният резултат. Неслучайно редица бизнес структури се възползват и от стандарти на серията ISO 10000, един от които представлява ръководство по стил за поведение с клиенти.
Комуникация с клиенти и процесен подход
Ето го и първото изискване с главно “И” – управление на процесите, ориентирани пряко към клиента, а всъщност, такива са всички процеси в бизнес организация. Освен определяне качеството на комуникация, те включват и измерване на технически параметри. Процесът може да се определи като върхът на пирамида, а следващите изисквания са подстепените, които го формират.
Качеството на продукт се определя от няколко типа условия, представени в процес. Основни са процесите по планиране, проектиране и изработка, осигуряването на суровини (ресурси от всякакъв тип) за направа на изделие, както и поддръжката на техническата инфраструктура. Новият ISO 9001:2015 поставя конкретни изисквания към тях и всички страни, свързани с тези фактори. В случаят процесът, както споменахме, е отделна единица, а ресурсите, апаратурата, служителите и колаборацията им представляват съставните части на един процес. Тоест, те са интегрирани в него и го изграждат. Тук се срещаме с концепцията за процесен подход.
Тя е един от основните акценти на обновената версия. Новият стандарт акцентира върху процесният подход, като ориентира изискванията си не към завършеният продукт или услуга, а върху всяка отделна функция, маркирана в схемата като процес, която ги изгражда. Всяка дейност във фирмата е процес, а качеството на отделните процеси и симбиозата им определя крайният резултат и процентът на брак (некачествени изделия с дребни или сериозни дефекти). По този начин, отстраняването на производствените грешки, водещи до брак, се отстраняват в самият процес на работа.
Непрекъснато усъвършенстване на процесите
Този пункт ражда основно изискване №2: непрекъснато подобрение на процесите. То се реализира чрез критично проследяване на отделните производствени процеси. Такова е възможно при назначаване на достатъчен брой отговорни лица за контролиране на няколко типа дейности. Такива са управление на проекти и разработки, на закупуваните от доставчици суровини, продукти и услуги, които са част от производството на стоки, на квалификацията на персонала, както и на техническата апаратура и работни терени. Целите са постоянно усъвършенстване, минимален процент бракувани стоки и ограничаване на разходите.
Планирането и проектирането са сложни и основни етапи в производството. Проектът се планира и се поставят определени примерни параметри на бъдещият продукт/услуга. Проектите трябва да бъдат изготвени и контролирани интелигентно, с реалистично поставени цели, за да са максимално изпълними и осигуряващи висококачествен продукт. Всеки следващ етап е свързан с практическото приложение на този план. Тук откриваме изискване № 3: мислене, основано на риска.
Рискът е величина, позната с позитивен и негативен аспект. Обновената версия на стандартът за качество учи как негативният риск се трансформира в позитивен с подходящ подход на управление, както и изтъква предимствата на всеки тип риск за разширяване на бизнес контактите и научаване на нови Know-How технологии, които се отразяват върху изграждането на полезен и ефикасен артикул.
Суровини и инфраструктура
Суровините и ресурсите, сглобяващи продукт, подлежат на критерии. Новият стандарт отправя тези критерии към доставчиците, тъй като е наясно, че измерването на стойности и характеристики за всяка физическа/техническа суровина е практически невъзможно. Така доставчиците се превръщат в част от заинтересованите страни на организацията – терминът “заинтересовани страни“ е ключов в измененият стандарт и поставя критерии за отношенията със страните, засегнати от дейността й.
Единствено поддържаната инфраструктура разработва висококачествени стоки и се вписва в достатъчно висок критерий за съотношение между скорост и качество. ИСО 9001:2015 внася критерии в параметрите на апаратурата, инструментите и работните зони, разработени спрямо особеностите на всеки сектор.
Измерване и управление на измерването
Крайната стока/услуга обикновено е измерима величина. Покриването на определените цифри, определени при първоначалният план, и нулевият или минимален процент брак, са първият знак за качество. Измерването на всеки от работните процеси гарантира, че крайното измерване на стоките няма да покаже резултати под първоначалните очаквания.
То е реално, само когато се извършва с достатъчно качествен технически/човешки ресурс. Обновената версия подчертава значението му, включвайки изискване на контрол и проследимост на средствата, подходите и инструментите за измерване на параметри и функции. Така изградена прозрачна и стройна система на управление напълно изключва възможността от отхвърляне.