Отсъствието на декларация за способност и състоятелност внушава съмнение в приложимостта на един продукт, услуга или информация и поражда редица въпроси за него. За потребителите и партньорите ви, сертификатът символизира практическата стойност на продукт/услуга.
Потребителската мнителност относно актуалността на стоките и способността им да отговарят на потребности за продължителен период, се разсейва единствено чрез тази квалификация. Изискванията на клиентите се променят през 20 век и провокират създаването на сбор от изисквания и насоки, нормиращи необходими пазарни нива на стойност. Документалните стандарти за качество се появяват за пръв път през 1987 г., разработени от комисия на Международна организация по стандартизация.
Качеството и няколко описващи го стандарта
Категорията е с много по-съществена и всеобхватна роля, отколкото изглежда привидно. Всяка вещ, която използваме в ежедневието, е преминала през такава оценка за състоятелност. Само благодарение на нея, потребителите се радват на безпрепятствена и продължителна употреба. Така, тези критерии имат реален положителен принос и за потребителската безопасност.
ISO 9001 е групата стандарти за качество, които се интегрират към всякакъв тип бизнес структури. Те обаче почти винаги са обвързани с още няколко серии правила. Насоки за непрекъснато подобряване на постиженията, за постигане на финансови и икономически резултати вследствие на тези стандарти, обработка на рекламации и приобщаване и квалификация на служителите често са задължителният допълнителен стандарт за всяка фирма.
ISO 31000:2009 представя изпитани принципи за внедряване на методи за разпознаване и използване на риска, във всяка бизнес организация. Отскоро, тя е поставена в пряка връзка и със стандартите за качество. Изменението на ISO 9000:2015 г. е сериозно насочено към имплементирането на риска – възползване от положителните и стимулиращи, но и от отрицателните рискови фактори, като те се преобразуват в позитивни.
Съществен фактор в бизнес процесите на съвременните фирми вече са информационните технологии. Електронните магазини са все по-популярни и от 2014 г. е системно разпознаваем стандартът за изисквания за сделките на една организация с ползващите електронна търговия партньори. Системите за контролиране сигурността на информацията също са сериозно застъпени и разработени в периода след 2010 г. Те трябва да се споменат, макар и да не са пряко обвързани с управлението на качеството.
Като свързани с методите за защита на електронните данни се разработват редица насоки и изисквания. Пример са кодексът за добра практика на контрол на информацията, насоки за внедряване на СУК, за провеждане на одит, и дори правила за одиторите, извършващи контролните проверки.
Какво няма да получите от стандартите
Стандартите за управление на качеството ще издигнат бизнеса си на по-високо равнище, тъй като сертификатът декларира продукти с конкурентни характеристики на най-стойностните изделия на пазара. Стандартизацията обаче е само поредица от насоки, препоръки и правила. Тя не осигурява стопроцентово качество. Професионалният одит може да удостовери само най-висок контрол според актуалните модификации на пазарните изисквания.
И все пак, прилагането на тези стандарти стават избор на всяка съвременна бизнес организация с амбиции. Независимо от предметът си на дейност, вече всяка фирма преминава през тези процедури, и ги подновява през всеки три години. Практиката дава резултати, тъй като доказано разширява пазарните хоризонти на наблюдаваните структури.