Стандартът за управление на качеството е доказал полезността си за дейността на почти всеки бизнес сектор. Той не е временна тенденция, а най-значимата структура за регулиране процесите на създаване на краен продукт, адаптиран към потребителските изисквания. Интегрирането му винаги е предпоставка за разширяване дейността на една фирма, и е комплексна процедура.
Задължително участие в нея имат фирмените мениджъри и служители, понякога – специализирани консултанти, а особено значима роля имат одиторите, на които се пада задачата да проверят функционирането на ISO 9001 стандарт, и да забележат пропуските в приложението му.
Тези лица трябва да притежават не просто базисни, а задълбочени познания относно структурните особености на стандарта, както и а предметът на дейност на конкретната фирма. Познанията обаче са просто основата за осмисляне на насоките и изискванията, каквито всяка компания адаптира според своите особености.
Необходимо е и усвояване на определени технически методи за оценка на вече интегрирани стандарти. Квалификацията в областта лесно се документира чрез преминаване на обучение за ISO 9001, което голям брой сертификационни органи организират периодично. Практическото усъвършенстване обаче се случва след многобройни лични срещи с работещи служители и наблюдения върху остарели порочни практики.
Обучителен курс – изберете комбинация от теория и практическо обучение
При желание за подготовка в сферата, изборът на сертифициран курс от организатор с доказано име, е първото условие, ако се стремите към реализиране на резултат. Качественото обучение предоставя подробни теоретични познания, които позволяват осмислянето и разбирането идеята на стандарта. Личната ангажираност е основен ключ за бъдещото установяване на успешни практики, чрез които стандартите се адаптират към различни бизнес структури.
Документалната част на пръв поглед е сложна, но всъщност разяснява няколко насоки за по-успешна бизнес комуникация и продажби, в условията на съвременната пазарна икономика. Тя обаче е теоретичен лекционен курс. След научаването на основните точки, бъдещите специалисти трябва да се ориентират към придобиване на практически умения, в зависимост дали ще бъдат мениджъри, консултанти или одитори.
Семинари напускат хора, които умеят да управляват и да коригират отделните производствени етапи, да идентифицират важни за фирмата лица, процеси, рискове и степента на удовлетвореност на клиентите, да измерват физически величини и да анализират всеки процес от създаване на продукт. Анализът на документална информация е от първостепенно значение за одитор, тъй като възоснова на записи се извършва оценка на интегриран стандарт.
Изискванията към мениджъри и одитори са най-високи, тъй като и техните отговорности са най-големи.Те изпълняват оценителна и координираща функция, а от одиторските доклади почти изцяло зависи получаването на сертификат. Ако тези лица имат пропуски в някое от изброените умения, тяхното мнение, оценка или действие относно функциониращ стандарт няма как да се нарече квалифицирана, което ще се отрази върху дейността на самата фирма.
Относно одиторите
Професионалният одитор притежава комплексни умения. Задълбоченото познание на изискванията в стандарта трябва да е съчетано със знания за работата на одитираната компания, с критично и самостоятелно мислене, и базисни познания за управление на фирма.
Към тези изисквания е включена и палитра от лични качества, и умелата комуникация с голям брой хора е основна сред тях. Оценяването на въведен стандарт не се случва без срещи и разговори със служителите на компанията, които откровено разказват за дейността и работните процеси.
Одиторът събира разностранната информация и на база на документираната информация, сведения от служители и лични наблюдения и, прави преценка за производствената дейност, степента на функциониране на стандарта и нещата, които могат да се коригират. Това е доста тежка задача и затова повечето професионални одитори концентрират усилията си в един бизнес сектор. Услугите по одит струват скъпо, и обучението на лица от вашата компания днес ще ви спести много разходи в бъдеще.