Всеки стандарт обединява основни актуални потребителски изисквания в общовалиден текст с международно значение. В писменият документ те се срещат под формата на насоки, критерии и характеристики. Приложението им е прието за необходим процес при създаване и контролиране на аспекти от количествените и качествени параметри на стока.
Стандартите описват последователност от стъпки и действия, след чието приложение се приема, че продуктът/услугата ще бъдат способни да удовлетворяват актуалните изисквания на съвременният потребител. Те не гарантират определена характеристика, а способността за създаването и непрекъснатото й усъвършенстване. Стандартизацията е доброволна, освен когато не е спомената в нормативна уредба. Има ли значими причини за стремежът към прилагането й?
1. Конкурентоспособност
Стандартизирането поставя бизнес организацията на ново базисно равнище. Процесът е система от стъпки, организиращи прилагане на уеднаквените правила и норми за създаване, управление и развитие на дадена характеристика на продукт/услуга.
Внедреният стандарт или съвкупност от стандарти цели постигането на високи параметри за конкретната характеристика, достойни за конкуренция с най-изтъкнатите производители в сферата. Сертифицираната СУ е доказателство, че този процес е преминал успешно, което се смята за достатъчна причина за доверие в потребителската стойност на продуктите.
2. Печалба
Сертификатът е просто документ. Внедрената и работеща СУ обаче показва способност за предоставяне на стойностен артикул, който се доближава до оптималните за конкретната сфера параметри. Присъствието й гарантира също качества като безопасност и полезност, които се променят едниствено за да достигнат по-положителен аспект.
Така, стандартизацията в над 90 % от случаите си на приложение означава пълноценно използване на вложените ресурси, с минимален риск от некачествена крайна продукция (брак). Потребителският интерес към подобни стоки почти винаги е висок, което пък определя високият пласмент и съответно – увеличени приходи.
3. Разширяване на търговските контакти
Получаване на ISO сертификат е най-красноречивата оценка на системи за управление. Документът за съответствие със стандарт или група стандарти е знак за синхронизация към най-актуалните потребителски и нормативни изисквания.
Актуализираните версии на нови стандарти са изготвени според модерни европейски директиви. Те целят уеднаквяване на най-значимите за потребителите продуктови характеристики и функции, с цел предлагане на оптимално качество. Тези директиви прилагат унифицираните изисквания чрез нова единна база за оценяване на артикули и услуги.
Изискванията на тази база са представяни в практиката от критериите на стандартите. Съответствието на СУ със стандартизационните норми се приема като признак за фирмена структура с достатъчно потенциал за инвестиция и партньорство.
4. Нормативна изрядност
Сертифицирането по ИСО стандарт за качество е превенция срещу всякакъв вид нормативни неуредици. Интегрирането й е доброволен акт, но също и основно изискване при кандидатстване по обществени поръчки. Така въвеждането й се превръща в полезен процес, който отваря много търговски възможности пред съответната бизнес структура. Освен това, комуникацията с нормативните органие при нужда е изключително лесна и безпроблемна.
5. Организиран и плодотворен процес на работа
Стремейки се към крайният резултат в производствените процеси, ССУ се ориентира към осигуряване и поддръжка на висококачествено техническо оборудване и компетентни служители. Присъствието на тези две базисни условия е допълнено и с перфектна организация на работните процеси. Основната им цел е откриване и отстраняване на дефекти в самият етап на създаването им. Сертификацията гарантира прецизността именно на този етап от производствената схема.