Основната крайна цел при изграждане на система за управление на качеството (СУК) е синхронизация на функциите на бизнес структурата с най-актуалните международни критерии в конкретната сфера. Защо? Причината не е продиктувана единствено от желание за следване на нормативни разпоредби, още повече че въвеждането на стандартизирана система в повечето случаи е доброволен акт.
Когато произвеждате и създавате, вие целите ограничаване на напразно похарчен ресурс и колкото се може по-положителна оценка на продуктът ви. Обикновено, резултатността по двете условия се оценява след пълно приключване на всички трудови/производствени процеси, а с пълна сигурност – с обратна връзка от потребители. Успешната сертификация ИСО 9001 означава, че такава оценка е възможна и по време на производствените етапи.
СУК осигурява задълбочено изследване и контрол на трудовите процеси, което позволява отчитане и предотвратяване на грешки в самият процес на планирането, проектирането и техническата изработка, непосредствено след извършването им. Накратко: системата предоставя известна сигурност в приемането на крайният продукт/услуга от потребители, и в ограничаването на нискокачествената продукция. Още по-накратко: това означава по-висока печалба.
Процесен подход
ISO 9001:2015 подчертава значението му за създаването на продукт/услуга с достатъчно задоволително качество. Какво представлява този подход? Мениджърска концепция, която отчита значението на всеки етап в производството и в управлението на това производство, като контролира цялостната дейност на фирмената структура чрез по-засилен мониторинг върху етапите. Отделният етап е процес – планиране, проектиране и производство са 3 процеса, проследяването на изпълнението им също е процес, както и висшият ръководен контрол върху контролирането на всички дейности.
Когато функционирането на една фирма се възприеме като съвкупност от взаимосвързани процеси, тогава се откроява и значението от контролът върху тях. Качеството не се постига само чрез наблюдение – необходима е също интелигентна реакция за своевременно отстраняване на грешките.
Мониторингът се превръща в управленски стил в производството. Разделянето на процесите на подпроцеси улеснява проследимостта и регистрирането на планови, технически и дори мениджърски грешки в дейността. Новата версия не само подчертава значимостта на процесният подход, но и представя насоки за улесняване на реализацията му. Те са ангажираност на всяко фирмено звено с контекстът на организацията, подобрената комуникация, засиленият контрол и лидерски пример на ръководната структура.
Виждаме, че контролът не означава притискащи непосилни изисквания или принуда – в актуалните критерии той е резултат на лично желание и мотивация на отделните служители. Установено е, че само тогава произведените продукти/услуги са най-ефективни.
Смисълът от процесен подход
Сертификацията по стандарт ISO 9001 не означава автоматично качествена продукция с еднакво задоволителни параметри на всеки артикул – това е невъзможно, тъй като крайният продукт, стока или услуга, е плод на множество процеси. Те представляват част от неделим организъм, чиито системи извършват непрекъснато движение, постоянно изменящо скоростта си.
Качественото управление на процеси е начинът за овладяването и оптимизирането на бизнес функциите. Въвеждането му като мениджърска стратегия осигурява краен резултат с почти сигурна вероятност, тъй като управлението на процесите засяга всички аспекти от организацията.
Когато е правилно реализиран, подходът осигурява качествена оценка и подбор на доставчици и компетентни служители, планиране с доста точна прогнозируемост, и най-вече – умело боравене с риска, което е силно застъпено в обновеният стандарт. Процесният подход е единственият начин за постигане на непрекъснато подобрение на крайният резултат – основна цел на обновеният стандарт, а планът PDCA е най-използваният метод за реализацията й.