Процесът за получаване на сертификация по ИСО 9001 е доброволен акт. Доколко индивидуален фирмен избор обаче би могъл да остане процес, доказал се като работеща структура сред по-голям процент от бизнес организациите в икономическият сектор?
Сътрудничество и комуникация
Обновената версия на стандартът отговаря на въпросът чрез нова, унифицирана текстова структура, и нови изисквания, за заучаване на определен управленски модел. Изкуствено създадената граница между звената в една организационна структура се заличава.
Това не означава, че тези граници изчезват, а че се засилва комуникацията между отделните сектори във фирма, което подобрява и колаброацията помежду им. Знаем, че сътрудничеството между служителите от работен персонал, както и взаимовръзката служители-ръководство, е от основно значение за изпълнение на всеки бизнес план.
Заличаването на нездравословните разделения идва в комбинация с препоръки за усъвършенстване на техническата инфраструктура. И двете насоки са отбелязани в новият стандарт от 2015 г., и осъществяването и над двете се инспектира с преглед на документацията, и практическа проверка. Изпълнението им трябва да повиши продуктивността.
Повече продуктивност обаче не е единственото предимство на изменените условия на работа. Чрез прилагане на посоченият подход, съчетан с вдъхновяващ личен пример от ръководното звено, получаващо ново наименование – Лидер, се постига и максимално оползотворяване на вложените ресурси. Процентът нискокачествена продукция (брак) достига минимални стойности. Стандартът оптимизира продажбеният цикъл, който скоро след внедряването му показва тенденция към устойчиво повишаване.
Устойчивото и непрекъснато усъвършенстване на качеството на крайният продукт/услуга е първата и основна цел, заложена в концепцията на ISO 9001. Освен посочените инфраструктурно-морални подобрения, за приносът към по-високо качество влияние има и промяната в структурата на организацията с нов модел на управление, известен като процесен подход.
Процесен подход
Процесният подход разглежда една бизнес организация като съвкупност от процеси. Процесът е функционална единица, с която се маркира всяко действие в производството, както и в управлението на производствените цикли. Контролът и измерването на крайните резултати – произведена продукция/извършване на услуга, също се класифицира като процес, според тази концепция.
Процесите в организация винаги са взаимосвързани брънки от една верига. Прогресът, постигнат чрез усилен мониторинг върху всеки аспект от създаването на продукция, е неминуемо следствие на устойчивото понижаване на бракуваните (неползотворни) резултати.
Качеството и рискът
Ограничаването на процентът брак не означава повишаване на качеството, а отстраняване на грешките непосредствено след извършването им, и анализ на стъпките, водещи до появата на такива грешки. Анализът провокира логичното преструктуриране на остарели концептуално и технически системи. Значимостта на анализаторският метод е подчертан в последният вариант на стандартът.
Добавената стойност на продукт не е процес. Тя е основна цел, за чието изпълнение са обединени и работят процесите, и стои над диаграмата на взаимосвързаните процеси. ИСО 9001 осигурява добавена стойност и с още една нова стратегия в управленският план – мислене, основано на риска.
Рискът е източник на неподозирани възможности. Умението за разпознаване и анализиране на ползотворният и негативен риск, способността за преобразуване и контрол на негативните фактори доказано реализират единствено печалба. Да се рискува е личностна черта, която е присъща или не – приложението й е възможно далеч не във всяка ситуация. Новата текстова структура на позволява адаптиране на изискването спрямо организационната структура.