Затова почти всяка бизнес структура от малкият и среден бизнес, а и големите бизнес, учебни и административни учреждения, от години предпочитат да интегрират в организацията си поредицата насоки. Те са доказали стойността си в създаването на продукти/услуги със съвременен облик, полезни на потребителите и с достатъчно добри параметри.
Видове стандарт за създаване на качествен продукт/услуга
СУК създава рамките си чрез четири отделни стандарта, всеки от които е насочен към отделен аспект от създаването и мениджмънтът на качество. Най-популярният документ, който съдържа насоки и изисквания към системите за управление е преведен на български език през 1989 г. – две години след издаването му от международната организация по стандартизация.
ISO 9004 е наръчник за прилагане на специален подход за постигане на постоянен успех в условия на постоянно променящ се бизнес климат. Той се появява в български вариант през 2002 г. ISO 19011 е списък от указания за одитиране на СУК, активен в България от 2004 г. Последният попада в групата спомагателни документи за оптимизиране на производствените процеси ISO 10000, която ще разгледаме по-надолу. Скоро след стандартът с изисквания за качество – от 2001 г., датира и речникът с основни принципи и термини за СУК
СД ISO/TS 9002:2016 също е разработен в контекста на новите изисквания от последната версия – текстът представлява насоки и примерни стъпки за практическо въвеждане на критериите от 2015 г. Обозначението TS означава букв. “технически спецификации”, отнесено към технологичните организации, влизащи в обхватът на ИСО 9001.
Всички описани документи са преиздадени през 2018 г., освен основният текст, терминологичният речник и ръководството от 2016 г. През настоящото дванайсетомесечие изтича и тригодишният срок за ресертификация според новите изисквания.
Серията посочени стандарти се оказва необходима в пълен комплект, тъй като всеки един допълва и обогатява основният документ. Те помагат за изграждане на работеща система за мениджмънт на качеството, чрез по-добро разбиране на изискванията в стандарта от всички служители на организацията. Това определя лесно интегриране на новите методи и процеси на работа.
ISO 10000 – “помощникът“ за повече доволни клиенти
Зад наименованието се крие серия стандарти, създадени специално с цел постоянното удовлетворение на потребителите. Тази задача не е никак лесна в условията на бързо променящата се съвременна пазарна икономика, което предполага големият брой документи в групата. Всеки от тях усъвършенства различен аспект от производствената верига. Какви точно насоки съдържа всеки?
Сред тях откриваме ръководство за:
- Стил на поведение с клиенти
- Обработване на рекламации
- Мониторинг и измерване на параметри
- Планиране
- Управление на качество на проекти
- Разрешаване на спорове извън обхватът на организациите
- Мениджмънт на конфигурацията
- Указания за транзакции при електронна търговия
- Реализиране на финансови и икономически ползи
- Приобщаване и умения на служители
- Процес и техническа база за измерване на процесите
- За обучение
- Статистически техники
- За разработване на документалната част на СУК
Някои от стандартите са обновени през настоящата година. Организациите могат да използват пълният пакет, както и отделни стандарти. Те са приложими заедно или независимо от стандартът за качество.