Какво представлява Annex SL
Тя е създадена от Technical Management Board на ISO и неслучайно обхваща всички международни икономически стандарти. Амбициозната й цел е установяване на базова структура и определен писмен формат, които до този момент се различават при повечето. Разбира се, те са с различен предмет на занимание, но самата композиция е прекалено разнообразна при отделните варианти. Директивата създава практически шаблон, възоснова на който те трябва да бъдат изготвяни в бъдеще.
Всеки сектор употребява своята терминология, така че добавянето на специфични понятия и допълнителна информация се приема от директивата, но не и премахването на вече съществуваща част от текст. Нововъведението не само унифицира текстовата структура, но и въвежда по-модерно разглеждане на производственият процес. Организирането му е насочено основно към клиента, а ролята на мениджърското звено и служителите е силно застъпена. Те са представени като почти равни по значимост.
Ново начало за системите за управление
Структурните текстови изменения на обновените стандарти са много повече от суха терминология и указания. Те преобразяват управленските системи (СУ), а оттам и крайните резултати на всяка бизнес, социална и икономическа организация. Целите са прости и прозрачни: оптимален процент доволни потребители, непрекъснато усъвършенстване, понижени разходи за производство, нови връзки с надеждни партньори и коректни доставчици.
Новият шаблон дава заявка, че с прилагането му ще се постигнат всички тези стремежи. Стандартите вече се изграждат по стройна система. Тя отделя особено внимание на контекста и идеята на организацията, изискванията на заинтересованите страни, които са партньорите, служителите, доставчиците, собствениците и дори нормативните органи, както и концепцията за лидерство.
Лидерството не е ръководство, нито определена длъжност, и не задължително се представлява от една личност. Прилагането му е сложен процес, който се осъществява чрез положителен личен пример, от който не може да се изключи качественото планиране и ефективната комуникация със служители. Те, от своя страна, трябва да са запознати с контекста на бизнес структурата, за да се постигне сплотеност и минимален процент конфликти в екипа.
Планирането се извършва не без помощта на определени материални суровини или ресурси, както и на компетентност и умения. Действието им се активизира чрез осъзнаване и посочената по-горе, качествена комуникация. Без тези четири принципа, предварителната подготовка за действие е невъзможна. Новите версии отправят изисквания и инструкции към всеки от тях. Ориентирането към риска също е новост, която поставя повече възможности и по-широки хоризонти пред всяка организация.
Насоките за проверка на внедрени стандарти правят впечатление с непромененият си вид. Правилата отново се проверяват специализирани одитори чрез наблюдение, анализиране, измерване и оценката се съгласува с комисия на сертификационен орган.
Какво ще ни донесат обновените системи за управление
На първо място, всяка структура, фирма или компания е задължена да въведе един стандарт в новото му оформление, така че това не е личен избор. Унификацията в писмената структура на всички тях обаче, загатва за възможни ползи, които ще се отразят върху управлението в широкият му смисъл. Общата терминология позволява интеграция на няколко различни стандарта в рамките на една организация, което би се случило изключително трудно със старият модел.
Тази възможност допринася за извличане на максималните ползи от всеки стандарт, и най-доброто управление на производствените (работни) процеси. Така дублираните насоки и правила се избягват, а прочитът, разбирането и възприемането на указанията става много по-лесно. Новата директива насърчава стандартизацията изцяло, като същевременно улеснява и одиторите – те също разполагат с ръководство за проверка на точно определени акценти, в който и сектор да работи фирмата.