Изменената версия на стандартът за управление на качеството отменя някои клаузи, които не са необходими в контекста на най-актуалните пазарни изисквания. Вместо тях, са добавени нови изисквания, които преструктурират основни звена в организацията. Обновената ISO 9001 2015 допуска тригодишен срок за преход, през който всяка сертифицирана по предходната версия бизнес организация ще има възможност да извърши се приспособи спрямо новите й условия.
Процедурата наистина е трудоемка, но не и прекалено сложна, особено, ако приспособяването към новите изисквания започне навреме. В крайният етап от прилагането им, компанията ви ще бъде истински пример на конкурентоспособна бизнес единица. Въвеждането на стандартът от 2015 г. е леко усложнен от писменото му оформление. Включването на нови термини е съпътствано с прекалено високо ниво на изказ и леки неясноти.
Затова и тълкуването на новият стандарт често е поверяван на консултантска фирма. Документирането на процесите вече е с второстепенно значение, а ключовите изисквания са интегриране на мислене, основано на риска, ефективна комуникация на всички нива, съпричастност и разбиране на обща идея, както и концепцията за лидерство. Интегрирането им в бизнес структурата е ново стъпало в развитието на фирмата ви.
Ръководни структури и контекст на организацията
Новият стандарт за управление на качеството е силно ориентиран към прилагане на концепцията за лидерство. Според версията от 2015 г., понятието “лидер” обозначава ръководна структура от няколко човека, а не конкретно физическо лице, изпълняващо длъжността “ представител на ръководството “. За успешното прилагане на това изискване, взаимоотношенията между всички ангажирани страни трябва да се контролират и усъвършенстват.
Постигането на целта е възможно единствено чрез по-задълбоченото възприемане контекста на организацията, от всички участващи в дейността й страни. Контекстът на определя основният климат на една работна среда, а определянето му се извършва чрез задълбочен анализ на всички преки и косвени фактори, които влияят върху дейността й.
Микроклиматът на всяка компания включва числото служители, отношенията между тях и отношенията на служителите с ръководството, заедно с независещите външните обстоятелства и свързани с тях събития. Индивидуално оформената атмосфера изисква най- сериозни и съвместни усилия.
Мислене, основано на риска
Умението за оценка на риска се учи. Процесът изисква достатъчно време и практическа дейност, за да се осъществи успешното му приложение в ежедневните работни процеси. Разпознаването на позитивният риск изисква по-голяма социална стимулация и разширение на контактите, а овладяването на неблагоприятните ситуации – умение за интегриране, комуникация, ангажираност и съпричастност.
Интелигентният риск води до оптимизиране дейността на цялата организация и по-висок ръст на печалбите. Освен това, с разширяване на социалните контакти и комуникацията, самите служители придобиват по-реална преценка за нуждите на клиентите. Така те лесно разпознават и отстраняват всеки пропуск в разработването на продуктите/услугите.
Заинтересовани страни и целева зона
Промяна на т.нар. “заинтересовани страни“ може да се наблюдава единствено при драстично изменение в горната точка. Определянето им е изключително важно за успешното адаптиране към ISO стандартът от 2015 г. тъй като те оказват основно влияние върху процесът на работа и крайните резултати. Обикновено, като заинтересовани страни се обозначават потребителите, доставчиците и партньорите на компанията, както и други пряко засегнати от работните процеси.
Вниманието към удовлетворяване на заинтересованите страни е пряко свързано и с управлението на целите. Обновеният стандарт въвежда централизиран подход и поставя пред организацията много по-амбициозни изисквания. Крайната цел е повишена конкурентоспособност и адаптация спрямо променящите се нужди на потребителите.
Документирането на всички практически стъпки е материалната база, която свидетелства за успешно преминаване на тази част от прехода към стандартът от 2015 г. Новата версия на ISO не задължава организацията да извърши цялостно преструктуриране и преномериране на работещата документация. Преходът обаче е подходящо време за подробна ревизия на документите и модернизиране на някои форми за документация.