ISO 9001 е източник на възможности за бизнес организациите във всеки сектор. Интегрирането й променя структурата, работните процеси, бизнес подходът и дори мисленето в една компания. Това именно е смисълът на дългият и често нелек процес, през който организациите преминават по пътя към желаната ИСО сертификация. Всички етапи целят модернизиране на организациите спрямо съвременните пазарни изисквания и потребителски очаквания.
Практически ползи
Сертификацията по ISO 9001 не е гаранция за качество на крайните продукти/услуги. Тя удостоверява провеждане на работните процеси спрямо най-актуалните изисквания на пазара, способността на организацията да отговаря на потребителските очаквания и да еволюира постоянно спрямо променящите се изисквания. Как този сертификат издига организацията ви на по-горно стъпало?
- Интелигентно управление на риска – ключов елемент в последната версия от 2015 г. е мисленето, базирано на риска. Основната насока внушава, че ориентирането към риска е полезно за организацията. Стандартът за качество ще изгради необходимите техники за възползване от положителния риск и правилно овладяване на негативният.
- Служителите развиват уменията си и придобиват нови – непрекъснатото усъвършенстване на персонала е друго предимство от интегрирането на стандарта. За да се адаптират спрямо промените в пазарните изисквания, служителите следва да преминават различни обучения. Взискателността при подбор на кадри също е част от изискванията, а по-способният персонал вече може да бъде гаранция за качествен краен продукт.
- Разширяване на партньорската мрежа – сертификацията по ISO 9001 интегрира отвореност за нови хоризонти и активна социална комуникация. Резултатът е разширяване предмета на дейност към чуждестранни пазари и партньорство с престижни компании.
- Ефектът от сертификатът – самото наличие на сертификат издига фирменото реноме в очите на партньори и клиенти. Затова и той е неписано правило за всяка бизнес организация с амбиции.
Как да получим първият си сертификат
Фирма, която възнамерява за пръв път да внедри ISO 9001 в бизнес устройството си, трябва да обогати работните си процеси чрез редица процедури. Основната и най-важна от тях се нарича Първоначална сертификация, и се състои от няколко последователни етапа. Те са кореспонденцията с акредитиран орган, наричан “Сертификатор”, изготвяне на план по интеграция, планиране на одит и провеждане на Сертификационен одит в два етапа.
Първият е ориентиран към проверка на документалните записи. Те се създават предварително и по време на интегриране на системата и описват практическото приложение на всички насоки, процедури и изисквания по стандарта. Документацията е основното свидетелство за успешно интегриране на основните правила в бизнес структурата. Затова и одиторът преглежда записите и преценява дали описаните резултати отговарят на стандарта, както и дали те се разбират от служителите.
Вторият етап е насочен спрямо проверка на практическото действие на системата. Степента на интеграция на процедурите и инструкциите определя крайната оценка. Тя е толкова важна, защото организацията трябва да покаже пред контролният орган тенденция за непрекъснато усъвършенстване на работните процеси и на крайният продукт/услуга. Заключителната част на одитът са констатациите, възоснова на които се създава доклад и се подава заявка за издаване на сертификат.
Първоначалната сертификация се извършва в срок от 1 до 3 месеца. През следващите две години се провеждат два надзорни одита, за проверка на практическото действието на стандарта, а на третата, организацията трябва да подаде заявка за подновяване на сертификатът.