Интегрирането на съвкупността от правила и изисквания в ISO 9001 стандарт често е подценявано като критерий за оценка на дадена компания. Икономическите структури, които са пряко засегнати от общовалидните стандарти обаче приемат сертификатът по друг начин. За тях той е свидетелство за работеща съобразно най-високите потребителски изисквания и действащото в момента законодателство, структура.
ISO, като единен стандарт, стартира с нещо на пръв поглед тривиално като теглото и мерните единици, “разклонявайки” се в последните 50 години в огромна верига стандарти, обхващащи всеки аспект от нашия живот – от обувките, които носим, до Wi-Fi мрежите, свързващи ни по невидим начин с останалата част от света.
Всички международни стандарти целят възможно най-ефективно убеждаване на потребителите, че продуктът/услугата, която използват са безопасни, надеждни и с по-високо качество, в сравнение с други подобни. ISO стандартите, касаещи безопасността на пътищата, играчките и защитните медицински опаковки например са само малка част от факторите, допринасящи за нашето спокойствие.
Правителствата и техните регулаторни органи разчитат на стандартизацията да подпомогне развитието на по-добра регулация. Те разчитат на нея като на солидна база за оценяване, благодарение на участието на световно утвърдени експерти при създаването на различните стандарти. Един от най-масово прилаганите в световен мащаб стандарт за управление на качеството има за цел да усъвършенства работните процеси в различните бизнес компании. Крайната цел е подпомагане за създаване на качествен, безопасен и конкурентен на световните пазари продукт.
Ползата от стандарт за управление на качеството
Предимствата от присъединяване към стандартът са безспорни. С получаване на международно признатият ISO 9001 сертификат, всяка фирма си създава по-добър имидж и получава възможност за развитие на местният и на международните пазари. Освен това, присъствието му дава правото за включване в някои важни бизнес операции и обществени поръчки. Самият процес на усъвършенстване е непрекъснат – след получаване на сертификат, организациите не спират работата върху подобряване на отделните процеси.
Стъпките за сертификация целят разработването и прилагането в действие на работеща система за управление на качеството. Основната идея е да се покаже на контролни органи, партньори и клиенти, че дадена организация е въвела ефективен управленчески механизъм, с чиято помощ постига набелязаните цели. Това доказателство тя едновременно гарантира, че е техен надежден партньор.
ISO 9001 гарантира непрекъснато развитие и подобряване ефективността на всички процеси. В същото време, стандартът помага да се елиминират евентуални рискове и да се намалят драстично потенциалните загуби. Сертификацията се базира на компетентност и безпристрастност – тя се издава от независим и акредитиран за целта орган след извършване на одит. Целта е постигане на увереност, че компанията следва всички принципи, залегнали в международно признатия стандарт.