Международният стандарт за мениджмънт на качеството е една от най-популярните системи за управление, които придават допълнителна стойност на всяка бизнес организация. Той e изцяло посветен на нуждите на клиента и сертифицирането по ИСО 9001 на конкретна фирма показва, че тя е с непрекъсната насоченост за усъвършенстването на продуктите/услугите. Стандартът съществува от 1987 г. и е претърпял няколко структурни изменения, последното от които е познато като ISO 9001:2015
Новият вариант от серията се появява на 23.09.2015 г. Той включва най-устойчивите акценти от предишната си формулировка и заедно с това отменя някои остарели изисквания. Усвояването на измененията е задължителен процес за всички компании, сертифицирани по вариантът от 2008 г., за да се докаже, че компанията ви притежава нужното качество на работните процеси, изисквано от съвременната пазарна икономика. Процесът на ресертификация не е възможен без този преход.
Новите моменти в ISO 9001:2015
Измененият стандарт включва няколко напълно нови концепции. Една от тях е ориентирана към смисловото възприемане на организацията от служители и партньори. Работните процеси и въобще структурата на компанията се възприемат като идея, спрямо която служителите трябва да чувстват принадлежност.
Модерното мислене, базирано на риска, също е много съществена нова идея. Максималното използване на възможностите, които рисковите фактори предлагат, гарантира непрекъснат успех в бизнес начинанията. Разрастването на бизнес организацията, според новата версия, е свързано и с определяне на заинтересованите страни, идентифициране контекста на организацията, както и на целите й .
Ръководна структура. Концепцията за лидерство и мислене на основата на риск
Ръководната структура също претърпява промени в контекста на новото понятие “лидер“, което заменя “представител на ръководството”. Позицията се поема от няколко ръководни звена в организацията – т.е., Лидерът е обозначително наименование и не е представен от един човек.
Лидерството въвежда изграждане на микроклимат и отношения, основани на ангажираност, съпричастност и емпатия. Прилагат се редовни обучения за повишаване компетентността на служителите, признаване на личните им заслуги и поощряване, и се осъществява ръководство чрез личен пример. Основната отговорност по управлението все още принадлежи на един орган, но от него се изисква по-ясна позиция, ангажираност и осъществяване на непрекъснат контрол на всички нива.
Рисковете биха могли да бъдат неблагоприятни, но и да донесат неочаквани печалби за компанията ви. Стандартът от 2015 г. разяснява методите за разпознаване, преценка и трансформиране на неблагоприятни фактори. Основната идея обаче е в повече отвореност към всеки тип възможности пред компанията.
Структурни и терминологични особености и документална част
Промененият терминологичен речник улеснява интегрирането на стандарта и успешното му съвместяване с други стандарти за системи на управление. Терминът “продукт“ вече се среща като “продукти и услуги”, за да се демонстрира, че ревизираната версия разширява обхвата си на дейност и е приложима за производителите.
Задължението за описване на процесите не е така строго регламентирано, както в предходните варианти на ISO стандартът. Документалната част съществува, но разработването и поддържането й се определя свободно от ръководството. Значението й е второстепенно, за сметка на повишаване качеството на продуктите/услугите чрез лидерски подход и интелигентно управление на риска. Документирането обаче все още е свидетелство за успешното приложение на системата, при контролен одит.
Заинтересовани страни, обхват и цели на организацията
Продуктът/услугата е с основна насоченост към клиента, но се проектира, разработва и произвежда от служители. Рекламата му се организира от ръководството на компанията, които биха могли да имат и партньори, и съобразяват дейността си с нормативните органи.
Всяко лице или бизнес формация, засегнати от работата на фирмата ви, е “заинтересована страна“, която има правото да изложи изискванията и разбиранията си за процеса на работа. Колаборацията между заинтересованите страни е силно застъпено в ревизираният стандарт.
Изброените по-горе точки определят обхвата на всяка организация, който пък нормира границите на системата за управление. Основната цел на новият стандарт е удовлетворяване нуждите на клиента. Въвеждането на по-строги изисквания за всички участници в работните процеси, всъщност е изключително полезно.
Измененият вариант има три информационни приложения – А, B и C. Прилагането им цели постигане на по-качествени резултати в прилагането на новият подход ИСО 9001. А обяснява структурните промени, термините и концепциите, а B предоставя изменените Принципи за управление на качеството. C осигурява важни подробности около ISO системите от серия ISO 1000. Всички те са създадени с цел съдействие за по-качествен мениджмънт на качеството.