Извършването на ИСО стандартизация е сложен, а често и продължителен процес, към който пристъпват огромен брой бизнес организации във всички сектори. Популярността на стандарт никога не може да бъде разглеждан като временна тенденция. Щом той е препоръчван за голям брой фирмени структури, и особено ако е получил статут на критерий, то със сигурност предоставя необходими за пазарните реалности качества и способности на фирмената структура.
Внедряването на стандарти се препоръчва с дебелото подчертаване, че практическото прилагане на тези насоки и правила няма да гарантират качество на крайният продукт/услуга. Крайният резултат може да се планира, но не и да се потвърди със сигурност. Тогава защо ни е необходим който и да е стандарт ISO?
Смисълът от ISO стандартите
Стандартизацията е акт, чието значение се повишава в началото на 20 век, когато фабричното производство започва да ражда все повече количество брак. Процесът обаче не се стреми към ограничаване на дефектната продукция до минимум – това е само една от целите му. Основният замисъл от работни процеси според тези правила и насоки, е създаване на реноме на фирмата, гарантирайки, че тя отговаря на най-съвременните пазарни изисквания.
Всъщност, същите тези изисквания се определят чрез практически и информативен мониторинг, и впоследствие се документират от Международната Организация по Стандартизация във вид на стандарт за определен икономически сектор и сфера на дейност. Съответно, тези стандарти се променят през всеки 5 години, именно за да са актуални спрямо най-съвременните пазарни потребности.
Стандартизацията обаче е не само въпрос на престиж. Стандартите наистина се интегрират с цел по-висока конкурентоспособност на фирмата спрямо други бизнес структури, и е възможност за придобиване на нови работни партньори, както и за поддържане на дейност на нови пазари. Сертификатът може да класира фирмата ви сред “добрите” бизнес организации, предоставящи качествени стоки, и именно в това е основният му замисъл.
Той обаче ще се окаже неефективен, ако организацията ви не прилага на практика описаните в стандарта практики, за чието адаптиране към структурата си е получила документ. Това показва, че тези практики наистина добавят стойност върху създаваните продукти/услуги, въпреки че не гарантират крайните им параметри. Стойността е резултат от приложените насоки на стандарта, което автоматично потвърждава значението му за качественото производство на всяка фирма.
Стандартизацията не е просто съвкупност от документални записи, които се изготвят с цел преглед от одитор и получаване на желаният сертификат. Съвкупността от насоки и изисквания включва изключително полезни методи за оценка и управление на риск, комуникация с партньори, колеги и служители, определяне обхват, контекст и бъдещи цели на организацията, както и планиране на инициативи. Интегрирането на такива похвати със сигурност ще повиши качествено параметрите на стоките.
Какво ни носи стандартизацията
Става ясно, че стандартите са много смислени и продуктивни насоки, които усъвършенстват работните процеси. Те не предоставят сигурност на крайният продукт. Спазването им обаче предполага произвеждане на висококачествен такъв, сравнявайки характеристиките на стоки и услуги, създадени според изискванията на тези международно валидни правила.
Оценката на одитор е най-важният краен етап, който декларира работа според съвременните пазарни изисквания. Тази гаранция е достатъчна, за да повиши конкурентоспособността на всяка фирма, тъй като опасността от получаване на некачествена или опасна стока след прилагане на ISO 9001, е минимална. По същият начин стои въпроса и с други стандарти – например този за безопасността на трудовите процеси. Това е и причината за желанието на толкова много организации да го внедрят в структурата си.