ИСО 9001 версии 2015 все още будят известно недоумение в стопанските структури, планиращи да се присъединят към голямото семейство на международните стандарти за качество. Основна причина за безпокойство е нуждата стандартът да се актуализира периодично. Какво включват промените и налага ли се драстична промяна в работните процеси за вече сертифицираните организации.
Защо е нужна актуализация и какво се променя в конкретния стандарт?
ISO 9001: 2015 е международен стандарт, посветен на системите за управление на качеството (СУК). Той очертава рамките за подобряване на качеството и изпълнява ролята на речник, улесняващ разбирането за всяка организация, която иска да предостави продукти и услуги, които последователно отговарят на изискванията и очакванията на клиентите и други заинтересовани страни по възможно най-ефективния начин .
Системата за управление на качеството е съвкупност от всички процеси, ресурси, активи и културни ценности, които поддържат идеята да се води политика на придържане към удовлетвореността на клиентите и организационната ефективност. Първата версия на ИСО 9001 е публикувана през 1987г. Актуализацията от 2015г. замени версията от 2008г.
Актуализацията на ISO9001 от 2015г., както и предходните версии не диктуват какви да бъдат целите на дадена организация, нито пък как да бъдат постигнати. С други думи, стандартът не казва на никого как да управлява собствения си бизнес. Това е гъвкав стандарт, определящ ръководните принципи, които биха могли да помогнат за създаване на ефективност чрез подравняване и рационализиране на процесите в цялата организация.
Актуализацията е рецепта за успех за структурите, целящи да намалят разходите, да създадат нови възможности, да изпълнят регулаторните изисквания и да се развиват на нови пазари, на които клиентите изискват сертифициране по ISO 9001. Сертификацията е особено необходима на структурите, опериращи в публичния сектор, целящи да участват в редица дейности с държавно финансиране.
ИСО 9001 подлежи на периодични актуализации, за да се гарантира, че е актуален на моментната действителност и отговаря на нуждите на организациите в целия свят. Предишната голяма ревизия от 2008г., както и тази след нея, се появиха в отговор на експоненциалното увеличаване на наличните технологии, продукти и услуги за потребителите, както и поради размера и сложността на глобалното предлагане на стоки и услуги.
Изискванията на клиентите в глобален мащаб към продуктите / услугите и влиянието върху репутацията на марката на онези компании, които могат да ги посрещнат, нарастват с всеки изминал ден. ISO 9001 е необходим, за да може да се отговори на тези засилени очаквания. Техническите комитети по стандартизация определят стратегията за създаване на стандарти в съответствие с нуждите на конкретни пазари.
Техническата комисия създава първоначалния проект, след което го споделя с други членове на организацията за коментари, обсъждане и преразглеждане. Разработването на нов стандарт от предложение до публикуване обикновено отнема около три години. Ключовата разлика в новите версии на ИСО касае основно цикъла „план-действие-проверка”.
Набляга се на мисленето, базирано на риска, което служи като превенция на финансовите загуби, заради брак или отказани/върнати поръчки. Увеличава се съпричастността на управленческите структури в новите версии на стандарта. Лидерите на съответните компании са ангажирани да участват пряко в разработването на система за управление на качеството, както и да следят за нейното изпълнение в ежедневната дейност на организацията.