Международните стандарти ISO вече са задължителен стратегически инструмент за всяка организация. Въпреки че стандартната сертификация по ИСО изисква инвестиране на значителен процент пари, време и усилия, това е разумна инвестиция. Извън всички останали предимства, интегрирането на стандарт за качество води до подобряване на процесите и завишаване на контрола, което в крайна сметка ще осигури допълнително доверие от страна на клиентите.
Каква е цената на сертификацията
Разходите по разработване и регистриране на формална система за управление на качеството варират спрямо големината и сложността на вътрешните процеси в организацията. Финансовите средства за получаване на сертификат могат да бъдат класифицирани в три отделни пера.
- Разходи по разработване на системата – в сумата може да се калкулира дори времето, прекарано в документиране и внедряване, защото времето е пари.
- Разходи, свързани с обучението на служителите – такова обучение е наложително, тъй като ще бъдат нужни отговорни лица (ръководители на системата), които да изготвят нужната документация. Планирането и провеждането на вътрешни одити понякога също се поверява на квалифицирани служители в организацията.
- Разходи за регистрация – те включват провеждане на одита и регистриране на системата за управление на качеството (СУК). Цената се формира възоснова на броят работни места, обхвата на работа, различните смени и т.н.
Времето като ресурс, който организациите, подлежащи на сертификация по ИСО трябва да пожертват, е от 8 до 18 месеца или средно около 12 месеца.
В зависимост от ефективността на интеграция, размерът и сложността на организацията, както и обхвата на регистрацията, цената варира между 12 000 и 50 000 долара. Към нея се добавят и регистрационните одити.
ИСО сертификацията обикновено протича при следване на 4 ключови стъпки. За успешен резултат е необходимо първо да бъде разработена стратегия (план) и да се документират производствените процеси с правилно прилагане на процедурите. Така се гарантира способността за поддържане високи стандарти за качество. Кои са четирите стъпки, които ще помогнат на всяка фирма да стане сертифициран по ISO бизнес?
Разработване и внедряване на система за управление на качеството
Тази стъпка налага идентифициране и документиране на основните бизнес процеси. В документацията задължително присъстват и служителите. Мениджърският екип е задължен да ревизира и одобрява документацията периодично, като също я предоставя на останалите лица, нуждаещи се от достъп до нея.
Внедряването на СУК и съответно ISO 9001 означава да се следва изпълнението на процедурите така, както са описани в документацията, като се удостовери, че служителите са правилно обучени да изпълняват възложените им задачи. Необходимо е също създаване на ефективни системи за докладване, обхващащи инспекции, тестване, коригиращи действия, превантивни действия, срещи за преглед на управлението, мониторинг на целите, статистически техники и т.н.
Важно е да бъде следена ефективността на процесите чрез използване на измерими данни, където това е възможно. Измеримостта на услугите се концентрира основно в потребителското преживяване и физически данни не могат да се отбележат. Предприемането на незабавни действия за подобряване на конкретни области при нужда е задължително
Проверка за ефективността на СУК и регистриране
Проверката представлява провеждане на контролен одит – преглед на документалните записи, както и работните процеси за съответствие и ефективност с изискванията на системата. Ръководството е длъжно да наблюдава, интервюира и преглежда записите от пробите, а също да идентифицира и докладва силните и слабите страни на СУК. Важно е да се вземат незабавно коригиращи или превантивни мерки спрямо конкретните нужди.
За финализиране на регистрацията по ИСО, трябва да бъде избран подходящ външен одитиращ орган. Следва подготовка за външен одит от съответния акредитирана сертификационна организация. Успешният резултат е потвърждение, че изискванията са изпълнени, и че системата за управление се изпълнява ефективно. Следва издаване на сертификат по ИСО стандарт.