Въвеждането на система за управление на качеството вече е неписано условие за всяка организация, която предлага продукт/услуга. Бизнес структурите оценяват преимуществата й, след като забележат реално повишаване на потребителската оценка за дейността си и започнат да привличат все повече нови партньори (важи предимно за бизнес организации).
Статистическите данни сочат, че развитието на организациите винаги се движи по тази крива след успешно интегриране на ИСО 9001 стандарт, въпреки че сам по себе си той не гарантира качество на пълния обем от предлагани продукти/услуги. Сертификатът предоставя уверение единствено в практическото внедряване на съответният стандарт.
Стандартизацията е гаранция за качествено управление на всеки етап в работните процеси, пълна проследимост и прозрачност на дейностите, както и постоянен стремеж към модернизиране и усъвършенстване на крайните резултати. Системата е съвкупност от няколко стандарта, но само един от тях е пълният списък на основните предписания в системата, а именно стандартът за управление на качеството.
Той запознава организациите с най-важните съвременни изисквания в управляването на работните процеси. Те се документират под формата на писмени ръководства, наръчници и инструкции, и трябва да се адаптират към индивидуалния модел на организацията, за да се премине успешно първо вътрешен одит, а след това сертификационен одит на база на който съответната компания получава сертификат.
Интегрирането на стандарта е продължителен процес и обхваща всички звена в една структура. Сертифицирането не е заключителният етап на този процес. Идеята на системата е основните й клаузи да се превърнат в ежедневни практики. Реализирането й понякога отнема доста време, но последващите ползи за фирмената структура са забележителни.
Основни изисквания
Стандартът за качество се приема за въведен в дадена организация след издаден сертификат от акредитиран сертификационен орган. Писменото свидетелство съобщава, че изискванията за управление на работните процеси са приложени и са се превърнали в ефективен метод. Доказателството за изпълнените предписания са т.нар. “записи “- попълнените работни формуляри, които декларират пред одитора изпълнението на изискванията.
- Проследимост на трудовите процеси, с цел непрекъснатото им подобряване (вкл. периодични вътрешни одити)
- Развиване на умения за привличане на подходящи работни кадри, както и конкретни действия (обучения, семинари) за повишаване на компетентността им
- Способност за управление на риска- изискването усъвършенства правилната преценка на рискови фактори и умението да се възползваме от т.нар. положителен риск
- Комуникация между отделните звена в организацията и концепцията за разбиране идеята на организацията
- Управление на документалната част – правилното документиране на настоящата система се извършва според определени изисквания и е с голямо значение за контролните одити
- Управление на техническото оборудване и инфраструктурата- разработването на продукти/ услуги не е възможно без качествен ресурс и оборудване в отлично състояние. Тази клауза на стандарта е насочена към избора на подходящо оборудване и качествената му поддръжка
- Насоченост към иновациите
Важните ползи
Сертифицирането по ISO 9001 гарантира на потребителите, че организацията, от чиито продукти/услуги се възползват те, е в състояние да им предложи непрекъснато подобряване на качеството. Това уверение повишава доверието на клиентите, което от своя страна влияе върху конкурентоспособността и е сигурен знак за успехи в нови бизнес ниши.
В новата версия на стандарта от 2015 г. се наблюдава модернизиране на някои основни принципи, въвеждане на нови понятия и по-модерни изисквания. Приложението му във всяка организация със сигурност ще доведе до ефективна комуникация, повишаване продуктивността на персонала и усъвършенстване на предлаганите продукти /услуги.