Услугата по обучение iso 9001, която доста акредитирани сертификационни фирми предлагат като жест към ръководното звено и работният персонал на бизнес организации. Истината е, че служителите от всяко звено на такава организация се нуждаят от задълбочено професионално разяснение относно структурата на стандартът.
Въпреки че всеки ISO документ е структуриран в ясен и лесно разбираем текстов формат, идеята за управление на качеството е многопластова. Тя включва много допълнителни аспекти освен опростеното предоставяне на качество на продукти/услуги.
Прилагането й на практика ще бъде една идея по-осъзнато и ползотворно, ако фирмените ръководни звена са преминали през качеството на професионалните насоки. Те не целят преподаване на определен шаблон за изграждане на системи за управление на качеството (СУК), а създаване на умения за разработка на най-подходящата СУК за сегментът, особеностите и стремежите на съответната компания.
Обучение по обновената версия ISO 9001:2015
Ако стандартът ИСО 9001 е стратегия за придаване на добавена стойност към параметрите на продукт/услуга, то преработеният вариант внася непознати структурни промени в средствата и методите за постигането му. Документът, публикуван през 2015 г., разчупва досегашната си рамка с въвеждане на качествено нов подход към управленските процеси.
За изграждането на ефективна СУК вече е подчертано значението от ползотворното взаимодействие и правилната комуникация между отделните сектори в организация, и съпричастност към контекстът (идеята) на структурата, която доказано повишава продуктивността. Ръководството разширява обхватът и функциите си, променяйки подходът на управление.
Лидерството, заявено чрез личен пример, е възприето като по-работещият метод за устойчиво усъвършенстване на произвежданата продукция. Представител на ръководството вече не е актуална позиция, въпреки че напълното отстраняване на този пост не е задължително.
Терминът “продукт” е заменен със “стоки и услуги“, което подчертава приложимостта на този стандарт и в организации, предлагащи нематериални артикули. Обучението разяснява всички тези нововъведения подробно, а преминалите през него служители придобиват не само познания, но и практически умения.
Примерен курс
Стандартът за качество е с изцяло променена визуална структура, съгласно директивата Annex SL. Повечето сертификационни органи оформят обучителните си семинари съобразно няколкото основни точки, изграждащи документалният текст. Това придава прегледност и яснота на съдържанието на обучителният процес.
Подробното разглеждане на всеки пункт от новият документален стандарт осигурява задълбочено разяснение на похватите за постигане на крайният резултат, заложен като изискване в наименованието (пр: 9.Performance evaluation). В конкретният пример, обучаваните кадри получават теоретични познания относно техниките за измерване, анализ, мониторинг и оценка на производствените процеси.
Целият обучителен процес отделя време за всяка друга точка от документалният текст – процеси, заинтересовани страни и значими въпроси за развитието на организацията, особената роля на ръководството, организацията и разписването на документацията, работа, ръководена с факторът риск. Получената информация разкрива значими подробности и детайли, които впоследствие изиграват огромна роля в оформянето на системата.
Обучителен курс за одитори и за всеки друг служител
Основната цел на професионалното обучение е придобиване на квалификация за извършване на вътрешен одит върху СУК. Одиторите трябва да разпознават и оценят икономическият статут на организация, както и да изготвят най-подходящият план за всяка компания, заявила желание за внедряване на стандартът.
Изграждането на практически умения е от особено значение не само за одитори, но и за всички участващи във фирмена структура служители. Обучаващите се развиват способност за контрол на процеси, дейности и измервателни инструменти, идентификация на риск и производствени особености, мониторинг, отстраняване на грешки. Създаването на работеща СУК е резултат от обединените усилия на хора с такива умения.