Думата с гръцки произход ИСО (ίσος), в превод означава “еднакъв“. Тя е и абревиатурата на Международната организация по стандартизация, на която икономиката, търговията и индустрията дължат повече от 13 700 публикувани стандарта.
Значението й за търговският сектор
Стандартът е сбор от търсени характеристики, насоки и правила, изисквани в проектирането и последващото разработване на продукт/услуга. Всички тези насоки са базирани само върху най-актуалните технологични изобретения във всяка сфера. Появата на нови разработки в конкретната област обикновено водят и до обновяване на стандартите.
Самият стандарт унифицира процесите по планиране и производство. Това уеднаквяване е прието като необходимо, тъй като налага процедури и методи на работа, благодарение на които се създават висок клас артикули. Някои стандарти включват и наръчници за оценка на вече готовите продукти. Тези документирани критерии предоставят възможност за качествено задоволяване на потребителските изисквания. Когато то е налице, и пласирането на стоките се оптимизира.
Обновяване на изискванията в стандарта
Потребителят периодично изменя изискванията си към стоките/услугите, с които улеснява бита и ежедневието си. Пазарът съответно също изменя потребностите си. Обикновено тези процеси не са ясно забележими, затова в индустриалните и търговски сектори се прилага редовен мониторинг и статистически проучвания. Чрез тях всеки сектор трябва да е наясно с настоящите потребности на клиентите си.
Мониторингът е най-необходим за органите, проектиращи и разработващи стандарти. В ISO тази роля се изпълнява от Техническият комитет (Technical Committee) – контролен орган, който взима решения за разработване и писмено оформление на стандарти. Те се публикуват и придобиват официален статут след постигане на консенсус с преобладаващ процент гласове от държавите-членки, участващи в комитетът. Такива комитети са организирани за повече от 200 индустриални и икономически сектори.
Освен стандарти, те оформят и друг тип документална информация в областта. Такива са техническите доклади, които са сбор от факти, данни и обяснения, служат като информационни справочници и се отличава с абревиатурата TR, както и спецификациите – все още негласуван стандарт, но описващ документално всички особености на дадено изделие, който е разпознаваем с абревиатурата TS.
Всички тези типове описания за един стандарт са изключително полезни при проектирането на стоки и артикули. Те унифицират крайните продукти, но по-най-добрият възможен начин, което се оказва положително за потребителският сектор. Благодарение на стандартите, клиентът има възможност да получи най-добрите актуални характеристики на изделия, технически устройства или услуги.
Стандартите и качеството
Сертификацията не означава автоматично качество. Тя обаче гарантира, че всеки етап от производственият процес е преминал през изключително строг и качествен контрол. Така рисковете от брак и неефективност са ограничени в минимални проценти. Тази е причината стандартът за управление на качеството да е сред най-известните проекти на ISO. Той е необходим в днешните пазарни условия и въпреки че е доброволен акт, бизнес организациите го включват все по-масово като част от структурите си.
Внедряването на работеща система за мениджмънт на качеството (СУК) също уеднаквява процесите на производство и създаване на продукт. Полезността й се отличава съвсем скоро след приложението й, когато потреблението на стоки, създадени според тази система, нарасне осезаемо. Тя се променя през няколко години, като посочва всички нови и необходими на секторът умения, които правят изделията му по-качествени и ценени от пазарна гледна точка.