Решението за ИСО стандартизация е резултат от личен избор на мениджърското звено на бизнес/търговска/държавна структура, което преценява възможната изгода от създаването на унифицирани стоки/услуги, адаптирани към потребителските критерии в множество различни региони от света. Амбициите за създаване на нови и международни търговски контакти е неизбежно следствие в хода на развитие на съвременната пазарна икономика, а стандартизацията осигурява модел на управление, съвместим с икономическите възприятия и търговският обмен, характерен за бизнес компании в различни региони от света.
Да се стандартизираме или не
Предприемането на такава стъпка променя завинаги структурата на фирмена организация, независимо от големината, обхватът, и предметът й на дейност. Изграждането на стандартизирана система за управление (ССУ) е реплика със стойност на нов производствен стил, но и на променено мислене. Насоките са носител на своеобразна концепция, която завинаги прекроява търговската структура, извеждайки я извън досегашните (традиционни) рамки.
В условията на засилена конкуренция, която е постоянен естествен спътник на икономически микроклимат в световен план, убеждението, че дадена идея е разработена с цел благото и прогресът на бизнес структурите, настъпва след продължителна проверка. ISO (International Organization for Standardization) е организация с огромно влияние във всички икономически сектори, въпреки че приложението на документалните й стандарти е доброволен акт.
Стандартите са популярни вследствие от дългогодишното им масово разпространение сред голям брой бизнес структури. След като са ги приложили, фирмите заработват под “шапката“ на променени производствени процеси, които са не само усъвършенствани, но и демонстриращи тенденция към постоянно развитие, в синхрон с потребителските изисквания.
ИСО стандарти – защо им се доверяваме
Бизнес организациите посрещат ISO стандартите със симпатия първо поради фактът, че документалният стандарт е разработен на база на задълбочени проучвания на потребителските нужди в международен план. Да се състави диаграма и оценка на необходимостите на средностатистическият потребител в международен план, е сложен процес.
Приетият краен резултат – стандартът, след внедряването си във фирмена структура й осигурява “паспорт”, индикиращ способността й да произвежда продукти/услуги, напълно конкурентни на пазарните изисквания на голям брой държави по света. Спечелването на нови международни потребители и търговски партньори е първото предимство, което привлича фирмите към стандартизацията.
Не по-маловажен фактор за доверие е и знанието за многоетапният процес, съпътстващ разработката на ИСО стандартите. Той започва с гласуване относно целесъобразността на документът и приключва също с гласуване, след приемане чрез мнозинство на комплексният набор от изисквания, които трябва да осъвременят и усъвършенстват традиционният процес на производство.
От проект до стандартът
Уверението, че сегментът X се нуждае от стандарт, предоставящ модерни критерии, оптимизиращи процесите за изработка на продуктите в съответният сегмент X, е причина за изготвяне на първоначален проект за стандарт. Понякога той е заместван от по-удачен вариант след преразглеждането му. Окончателният вариант на документалната част е следствие от почти единодушен консенсус в съответният Техническия комитет.
Проектът за международен стандарт се разпространява сред всички звена в ISO. Гласуването трябва да потвърди целесъобразността му спрямо международните икономически потребности. 2/3 положителен вот е необходим за следващият етап, в който проектът придобива статута на Final Draft International Standard. Той не подлежи на структурни, а само на незначителни редакционни промени, а одобрението му е последвано от публикуване.