Придобиването на ISO сертификация понастоящем се трансформира от доброволен акт в почти задължителен процес за малките и средни организации в почти всеки сектор – промишлен, индустриален, технологичен, медицински, фармацевтичен, учебен и редица други производствено-социални сфери. Държавните и международни пазари налагат нови и завишени изисквания към управленският модел на бизнес, обществени и социални организации. Те са логичен резултат на повишените и по-разнообразни потребителски нужди – следствие от мощния и интензивен информационен поток, който ръководи ежедневният живот на хората в глобален аспект.
International Organization of Standartization и икономическият й принос
Всеки човек е потребител по право и необходимост. Всеки човек проявява определени потребности към заобикалящата го среда и продуктите/услугите, които изграждат битовият и социален аспект от живота му. Потребностите на хората в световен мащаб са катализатор и неотменна част от стандартите, разработвани от ISO.
ISO (International Organization of Standartization) е създадена за удовлетворяване на потребителите във всеки аспект и ситуация в живота им. Разработените и публикувани от организацията стандарти са двигателят на обществени, социални и бизнес организации от средата на изминалият 20-ти век, когато целесъобразността им се доказва в условията на действително пъстри пазарни, политически и социални събития. Международната организация по стандартизация постига резултати в глобален план, които не откриват алтернатива.
На първо място, стандартите са връзка между регионални пазари и средство за преодоляване на масовото серийно производство, изпълнено с некачествени стоки. Също така, с разработването на богатата документална база от стандарти, технически доклади, технически спецификации, корекции и наръчници, техническите комитети осигуряват оптимално подробна и всеобхватна статистическа извадка на актуалните пазарни изисквания и потребности в световен мащаб. Данните са трансформирани в правила, изисквания и насоки (стандарт), или информация относно очаквани параметри и характеристики. За критерии се използват единствено параметрите, които осигуряват удоволствие, функционалност и комфорт при потребление, или получаване на потребителска услуга.
Защо ви е сертификация
Как това действие може да бъде извършено по най-добрият начин? Въпрос, който си задават потребителите и бизнес организациите, търсейки оптимален потребителски комфорт и съответно – надежден партньор или доставчик. Сертификатът ISO е маркировка за съответствие с оптималните изисквания за реализация и резултатност на организация в конкретна сфера, чиито управленски модел проявява устойчива тенденция към непрекъснато усъвършенстване на продукти/услуги.
Сериозна ли е трансформацията, през която вашата организация трябва да премине за няколко месеца? Отговорът е пряко обвързан с фактът, дали е необходима първоначална сертификация или подновяване на сертификат. И в двете ситуации, промени се налагат, и често те преобразуват изцяло съществуващият модел на управление.
Първоначална сертификация
Първият сертификат за една организация е многоетапна последователност от стъпки, чрез които се изгражда работеща и ефективна система за управление (СУ). Моделът й се планира и разработва спрямо изискванията, отбелязани в документът на съответният стандарт. Самото изграждане е съпътствано от разработване на документация, в която всички процеси по изграждането и внедряването й са подробно описани.
Документалната база ще послужи като свидетелство пред сертификационният орган по време на одит. Тя съдържа описани задълженията на всяко звено от управленската структура, както и резултатите от изпълнението им. “Кои сме“ “Какво правим“ “Как създаваме продукт/услуга и с каква цел“ са въпросите, на които отговаря документацията.
Заявката на желание за сертификация към конкретен сертифициращ орган е опследвана от оферта за договор. Договорното обвързване е последвано от планиране на дата за одит, която често се избира възоснова на наблюдения от предварителен на организацията.
Самата проверка на съответствието на система за управление включва двуетапен одит – оценка на документалната база, според която трябва да функционира СУ. Ако документацията е достатъчно подробна и ефективна, и не се нуждае от изменения, вторият одит поставя оценка върху практическото функциониране на СУ и съответствието й с изискванията на конкретният стандарт.
Накрая се изготвя доклад, който се преглежда от ръководството на сертифициращата фирма и при положителна оценка, се изготвя тригодишен сертификат. Промените за организацията ви ще бъдат сериозни и вероятно леко плашещи, но са сигурна предпоставка за нови партньори и клиенти.
Подновяване на сертификат
Преиздаването на сертификати ИСО през последните години поставя условие за адаптация на организациите с действащ сертификат към сериозно променени изисквания. Преработените стандарти в почти всички сфери се отличават с изменения във форматът и структурата си. Те изглеждат унифицирани и действително, съдържанието им поставя акцент върху точно определени черти от управленският модел, някои от които са непознати и целят развитие на конкретни умения в служителите и ръководното звено.
Приложението им е нелек процес, който обхваща всички нива на организацията, като комуникацията между отделните структурни звена е посочена като основен фактор за успех. Адаптацията към обновените стандарти е с определен срок за преход. Предизвикателствата пред фирмата ви и тук са сериозни, тъй като ще работите със структурно нов подход към производството, който ще измени не само управленският модел, но и ще намали йерархичното разделение в него.