Всяка организация, сертифицирана по някой от международната серия стандарти ISO, е задължена да следва принципите, описани в писмена форма при всяка версия на стандарта. Основните изисквания за ISO 9001 имат лесно разбираеми цели, но понякога са неясно формулирани за неосведоменият читател. В този материал ще опитаме да изложим най-съществените от тях в максимално достъпен стил.
Създаване на собствена система за управление на качеството
За да получи сертификат ISO 9001, всяка бизнес структура трябва да разработи индивидуална СУК. Процедурата включва планиране и създаване (спрямо индивидуалните особености и нужди), въвеждане в експлоатация и непрекъснатото ѝ усъвършенстване. Системата трябва да бъде и надлежно документирана, като в документацията се набелязват параметрите, по които тя ще бъде прилагана.
Редовното водене на документацията се отнася към задължителните изисквания в стандартът за управление на качеството. В документите се формулират цели, политика, процедури и архиви. Организацията решава какви процедури са й необходими, като надлежното водене на записките трябва да бъде коректно и точно. Това е доказателство, че системата работи точно по начина, посочен в записките.
Изисквания
Ръководният орган на дадена организация е пряко обвързан с отговорност за стриктно изпълнение на предписанията на действащия стандарт. Управленският екип е задължен да демонстрира ангажираността си към СУК, като:
- Води непрекъснат диалог с персонала относно значението на крайният продукт (стока/услуга)
- Начертава политика и цели по отношение качеството на системата;
- Осигурява адекватни ресурси – хора, съоръжения, оборудване, техническа поддръжка и т.н.
- Планира адекватно
- Непрекъснато проследява начина, по който системата функционира – вътрешни одити.
Управление на ресурсите
Тази група изисквания отново е насочена към управленският екип. Той трябва да определи от какви ресурси се нуждае системата и да ги осигури, с цел удовлетворение на клиентските очаквания. Важна част от менажирането на ресурсите е и компетентността на наетия персонал. Изискването касае всеки, независимо дали неговата работа засяга пряко или косвено качеството на крайния продукт – служители, доставчици, партньори, подизпълнители и т.н.
Подсигуряването на оптимална инфраструктура е още едно ключово . Помещения, апаратура, технология, работна среда са фактори с огромна роля за качеството на предлаганият продукт. Ефективната комуникация с клиентите е също сред важните изисквания. Важно е да се знае какви са потребителските очаквания към продуктите/услугите и да се работи по начин, водещ до оправдаване на тяхното доверие.