С терминът сертифициране по ISO е обозначена процедурата по издаване на сертификат за интегрирани изисквания по стандарта. Самият документ представлява уверение, че фирмата (организацията) е въвела и има реално функционираща сертифицирана система за управление (ССУ). Най-голям интерес се проявява към Система за управление на качеството (СУК), тъй като тя е доказателство пред потребителите за прогресивно качество на работните процеси.
Сертификатът е официален документ, издаден от акредитиран сертификационен орган. Организациите, които за пръв път пристъпват към интегриране на СУК и съответно ISO 9001, трябва да преминат през процедура, наречена Първоначална сертификация. Тя представлява провеждане на сертификационен одит в два етапа, за срок между 1 и 3 месеца, считано от датата на подаване на заявка към специализираният орган.
Процедура по сертифициране
ИСО сертифицирането е успешно, когато въведеният набор от норми, препоръки и насоки, известно с наименованието “Система за управление“, съответства напълно или в голяма степен на изискванията на съответния стандарт. Процедурата е нелека и представлява стройна хронология от стъпки и етапи:
- Подготовка за сертификация – в повечето случаи се прилага от консултантска организация, която разяснява основните изисквания и помага при изготвяне на документалната част.
- Заявка за сертификация
- Договор
- Планиране на одита
- Одит на Етап 1
- Одит на Етап 2
- Решение за сертификация
- Издаване и връчване на Сертификат
- Надзорен одит на първа година
- Надзорен одит на втора година
- Заявка и Договор за подновяване
- Одитиране за подновяване
Това е възможно най-подробно описаната последователност от стъпки при интегриране на стандарт за качество. Всеки етап е задължителен и подготвя преминаването към следваща процедура, така че спазването им да гарантира максимална ефективност на работните процеси .
Какво ви носи сертификатът по ISO стандарт
Предимствата на този документ в никакъв случай не трябва да се подценяват- Икономическите експерти, а и юристи от различни сфери, и по-конкретно занимаващите се с търговски и административни дела, горещо съветват процедурата по получаване на сертификат за качество да не се отлага. Според тези специалисти той е задължителен за всяка фирма или организация, без значение предметът й на дейност. Разбира се, трябва да се запознаете с предимствата на ISO, за да се уверите в думите им.
Конкретните ползи произтичат от същността на конкретните прилагани стандарти за менажиране на качеството. Основно изискване на ISO е подобряване на проследимостта на процесите на една организация. Повишеният контрол е съчетан с внимание за вътрешният ред, които са като обещание за по-добър краен продукт и пораждат доверие във фирмата.
Освен постигане оптимално качество на продуктите/услугите, сертификатът интегрира способността на организацията да поддържа високото ниво, успешно откликвайки на изискванията и подразбиращите се потребности на клиентите. Това умение води до нарастване удовлетвореността на клиентите и създаване на дългосрочно доверие, че исканото качество винаги ще бъде постигнато и поддържано.
Изброените предимства следва да включват усъвършенстване на умението за определяне на целите на организацията и очакванията на клиентите. Внедряването на такива умения винаги води до по-добри финансови резултати и по-висока популярност на фирмата. Освен това, ИСО сертификатът понякога е директно изискван, например при участие в търгове и конкурси по ЗОП.