Международните стандарти ISO са преди всичко отговор на потребителски нужди. Разпознаването на необходимости в икономическият сектор е повече от отговорна задача, изискваща продължителен и качествен мониторинг. Нуждата от разработка на стандарт в определен икономически или социално-обществен сегмент подлежи на задълбочено обсъждане, чието окончателно решение е продукт на гласуване с мнозинство. На не по-малко критично изследване и детайлизиране подлежат изискванията и насоките в новосъздаван стандарт, тъй като впоследствие те придобиват мащаб и функция на критерии.
Защо са ни нужни стандартите ISO
От 1951 г., Международната Организация по Стандартизация разработва стандарти, които могат да бъдат разглеждани и като представителна извадка за настоящите потребителски настроения в глобален аспект. Тъй като проектът за създаването им е изяснил контурите си след продължително проучване на икономическият статут на определен сегмент, той отразява безспорно достоверни мнения, изразени чрез статистически цифри. Рамките на стандартите се очертават от географско местоположение и характеристики на целева група, които може да се различават в голяма степен.
Ако средностатистически клиент повиши нивото на изискванията си към параметрите на продукт/услуга, от който се възползва, тази промяна логично остава незабележима и незначителна за останалите потребители и за производствената структура, която го създава. Когато съществено голям процент клиенти понижи интересът си към продуктът/услугата понастоящем, това е началото на нови критерии и предпоставка за промяна.
Промените не се случват през точно определен период, защото са зависими от множество външни фактори. Затова и всеки ИСО стандарт се обновява регулярно през около 5 години, което създава чувство на доверие у потребителите. Свързаността и синхронизацията стандарт-потребител е достатъчно ясно забележима. Тя стимулира голям процент бизнес компании да предпочетат разширяване на структурите си чрез доброволният акт на стандартизацията.
Стандарти за системи за управление – няколко ключови думи с голям ефект
Техническите комитети (TC) на организацията разработват стандартите за усъвършенстване характеристиките на продукти/услуги. Изграждането на стандартизирана система за управление (ССУ) е отговор на потребителското желание за достъп до стоки с неизменно удовлетворително ниво на параметрите им. ССУ осигурява стабилно и нарастващо във времето усъвършенстване, създавайки оптимални инфраструктурни условия и производствена техника за проектиране и изработка на продукт/извършване на услуга с параметри, отговарящи на най-актуалните интереси на клиентите.
Международните документи, на базата на които се изгражда такава система, формулират изисквания чрез няколко основни ключови думи и фрази, съотнесени към специфичната дейност на конкретният сегмент. Тези изисквания излизат от рамката на назидателен и обучаващ текст.
Те имат тежестта на послания на потребителските нужди, които удовлетворени, са причина за ръст в пласирането на съответният продукт. Специалистите в сферата представят стандартите като метод на производство, който предлага разширяване на бизнес контактите и повече доверие от страна на клиенти.
Обновените версии
Новите варианти на стандартите са създадени с цел улесняване на прочитът и съответно разбирането им, както и за повишени нива на потребителски комфорт. Те изглеждат поразително близки по формат, което позволява бърза ориентация и откриване на съществената информация.
Опростената текстова структура позволява и съчетаването на няколко ССУ в интегрирана система, която е изключително улеснен комплексен вариант за въвеждане и работа с голям брой изисквания. Наред с оптимизираният стил на работа, преработените варианти внасят и нови насоки за по-успешна дейност: лидерство, планиране, постоянно усъвършенстване и мислене, основано на ползите от риска.