Решението за прилагане на ИСО стандарт винаги е продиктувано от основният и най-елементарен стремеж на всяка бизнес организация – повече доволни потребители и печалби. Всеки ISO стандарт представлява наръчник от правила и изисквания, които се интегрират в една фирмена организация въз основа на структурните й особености. Крайният резултат, от който зависи получаването на сертификат, е следствие от правилно приложени етапи на внедряване.
Особености при интегриране
В началният (подготвителен) етап на процеса се извършва справка, която установява видовете изисквания, които вече присъстват като процедури, както и тези, за които следва внедряване. Разработването на документални записи, които представляват практическо доказателство за дейностите и практиките, извършвани в компанията. Те са сбор от процеси, които трябва да се прилагат редовно по време на трудовите процеси в организацията.
Основната част от въвеждането на стандартизация е обучението на работещият персонал. Служителите трябва да бъдат запознати с всички изисквания по стандарта, както и с разработените от мениджърското звено практически процедури, и да възприемат правилно идеята за измененията в работните процеси, за да ги прилагат успешно и ефективно. Без разбиране на замисълът на системата от изисквания, няма как да се организира дълготрайно работеща система за управление на качеството.
Всички усилия се увенчават с избор на сертификационен орган с висока степен на професионализъм. Обикновено, точно въпросният извършва предварителен одит, който констатира готовността на компанията да премине през необходимата одиторска инспекция. Тя подава заявление, с което декларира готовност за преминаване през съответният изпит. Същинският одит е с различна степен на сложност, в зависимост от обема и трудовите процеси във всяка организация. Завършва с предоставена документална информация, която се представя за оценка на сертификационна комисия. Главно от записаните и обработени документи зависи и издаването на сертификат.
Защо е необходим
С успешно внедрен ISO стандарт, една фирма е в състояние да декларира сигурност. Сигурността в качеството на крайният продукт/услуга, в качествената оценка на рисковите фактори, в сигурността на доставките или безопасното екологично съдържание, осигуряват повече и по-доволни потребители. Системата от стандарти е и гаранция за постоянното качество (сигурност, безопасност) на предоставяните продукти и услуги. Увереността, че дадена организация е способна да предоставя достатъчно задоволителен продукт, с постоянна тенденция за подобряване, разширява хоризонтите пред почти всяка фирма.
В този смисъл, интегрирането на такива стандарти е ползотворно и за отношенията на компанията с бизнес доставчици и партньори. Интегрираните правила за качествено предотвратяване на риска поставят точни граници и така улесняват комуникацията с партньорски компании. Разширяването на контактите, от своя страна, водят до повишен опит и усъвършенстване при взимане на практически решения – извършва се превенция срещу всички потенциални рискове за сигурността и качеството на продукция.
Стандартизацията разрешава проблеми на съвременните икономически организации. Затова е особено важно изискванията във всеки стандарт да отговарят на най-актуалните особености на пазара. С тази цел, всяка система от стандарти се преразглежда и подновява през около 5 години, за да осигурява по-печеливша стратегия и повече удовлетворени клиенти. Както преразглеждането им, така и самото изработване е продукт на комисия от специалисти. Стандартът е консенсус за създаване на икономически приемлив продукт, съобразно съвременните пазарни изисквания и, разбира се, съответните нормативни уредби.