Всяка бизнес структура познава целите на стандартът за качество на продукти/услуги и е наясно, че интегрирането в организацията му ще донесе по-висок ръст продажби, повишена конкурентоспособност и повече търговски партньори. Формулировките на инструкциите и препоръките обаче са със специализиран изказ и множество терминологични понятия. Обикновено те са трудносмилаеми за неспециалисти в материята.
Затова и повечето компании се насочват към консултантска фирма, която да подпомогне интегрирането на системата от норми и полезни практики. Обикновено тя организира и специализираният одит, и също на нея се пада задължението да разясни на мениджърските структури във фирмата всяка подробност от сложно описаните изисквания на стандарта. Новата версия iso 9001:2015 затрудни още повече разбирането на процедурите и предписанията. Разбира се, за да е така си има причина.
Специализирана терминология или просто неясноти
Обновеният стандарт за качество е създаден за компании с всякакъв тип дейност и мащаб. Обикновено, ръководствата и наръчниците с масова насоченост се създават с огромен брой препоръки за много различни сфери. Целта е да се обхванат засегнатите обекти и понякога дори възможните последици от дадено действие, но резултатът е прекалено общо и неясно послание.
Стандартът от 2015 г. е със съкратен брой процедури. Смисловото разбиране на текста обаче не е лесно за всеки читател и причината не е само в терминологията. Освен че е насочена към компании с разнообразен предмет на дейност, ключовото послание в новата версия е свободно персонализиране на стандарта от всяка компания. Правото на индивидуално планиране на работните етапи и процедурите е адаптивност, но интегрирана в текст тя може да звучи неопределено и дори напълно неясно.
Процедурите за стриктно приложение винаги са по-разбираеми и предпочитани при запознаване със стандарта. В противен случай обикновено се налага разяснение на структурата му от специалист-консултант, а впоследствие мениджърският отдел трябва да “преведе” новите изисквания на служителите, за да бъдат приложени ефективно в процеса на работа.
Какво трябва да знаете за стандартът от 2015 г.
Обновената версия е широкообхватна и е насочена към организации от всички сфери. Процедурите и насоките могат да бъдат гъвкаво адаптирани спрямо индивидуалните особености на фирмената структура. Концепцията на стандарта от 2015 г. е насочена за качествено дългосрочно планиране, по-всеобхватен контрол върху работните процеси, интелигентно управление на риска, ефективна комуникация между отделните звена и смислови промени в ръководната структура.
Документалният процес вече не е така системно застъпен, а мениджърските функции се разпределят между отделните звена в компанията. Ръководен орган има, но той много повече отпреди координира действията си с всички останали звена. Насоките препоръчват активно прилагане на качествата, налагани от модерната концепция за “лидер“ – емпатия, ангажираност, комуникация, сътрудничество, личен пример.
С тези предписания е много по-вероятно да се постигне желаният контрол и прозрачност на работните процеси. Особено полезни са насоките за управление на риска. Това е качествено нова стратегия в стандарт за качество, която въвежда в организацията тънкостите при разграничаване на позитивният риск, както и възможно най-качествено овладяване на неблагоприятните обстоятелства.
Сигурността в преодоляването на всяка бизнес ситуация е гаранцията за разширяване на обхвата, ръстът на продажби и хоризонтите пред компанията. Възможността за сравнение с други конкурентни звена винаги се отразява положително на крайният продукт.