Унификацията е начин за обединение и сближаване. Сходните белези на две или повече физически или понятийни конфигурации, дори и само видима такава, доказано внушава повече доверие в посланието им. Когато говорим за стандарт, разглеждаме много повече от послание, а именно – съвкупност от насоки и правила, определящи целесъобразността на икономическите и индустриални стоки и услуги. Стандартите трябва да бъдат разбрани правилно, за да бъдат приложени правилно.
Системите за управление (СУ) след 2012 г.
Всеки продукт или услуга заявява полезността си чрез категорията с наименование качество. Създаването и управлението на качеството е резултат от действия. Тези необходими действия са разгледани под формата на поредица изисквания и предписания, които Техническите комитети на ISO събират в най-достъпният за разпространение формат – текст. Публикуваният ИСО 9001 текст е базисната структура, която ръководи процесът по изграждане на система за управление на качеството (СУК).
Директивата Annex SL е обявена през 2012 г. Тя е съвсем нова разработка на Международната Организация по Стандартизация, и въвежда променен визуален стил за всички издавани стандарти. Annex SL не е текстови шаблон, но задава единна структура на разписване на стандартите, единна обща терминология и поредица от изисквания относно начинът на интегрирането й в бизнес организация.
Директивата излиза далеч извън рамките на текстови наръчник. Тя изисква също нов подход в контролът върху различни процеси и аспекти от производството. Резултатът: след идентичното оформление всички стандарти се четат по-бързо, разбират се по-лесно и прилагането им се извършва според общи критерии, независимо от сферата им на действие (икономически, индустриален, хранително-вкусов и др.) Актуализираната визия на всички стандарти изглежда по следният начин:
- Scope (Обхват)
- Normative references (Нормативни препратки)
- Terms and definitions (Термини и определения)
- Context of the organization (Контекст на организацията)
- Leadership (Лидерство)
- Planning (Планиране)
- Support (Поддръжка)
- Operation (Практическо приложение)
- Performance evaluation (Оценка на изпълнението)
- Improvement (Усъвършенстване)
Тези основни пунктове са не само новата визия, но и маркировка на новите изисквания към СУ На пръв поглед се открояват и най-важните сред тях: концепцията за лидерство (т.5), непрекъснато усъвършенстване (т.10), контекст на организацията (т.4) и нейният обхват (т.1).
Ясното структуриране на всички нови стандарти улеснява въвеждането им, но и стимулира към обогатяване работата на организацията с два или повече стандарта. Така, заместничката на ISO GIUDE 83 стимулира стандартизацията – ръководството на бизнес организацията чрез работа с няколко стандарта едновременно, или с внедряване на интегрирана система за управление (ИСУ).
ИСУ представлява една по-широкообхватна и функционална СУ, обединяваща насоки и изисквания към търговски продукти/услуги в няколко направления. Те са имплементирани в обща схема, която осигурява много по-бързо, адекватно и качествено поддържане на бизнес организация в синхрон с най-новите международни изисквания.
Качеството – как изглежда то след 2015 г.
Стандартът ISO 9001 се появява в описаният нов вид през 2015 г. Изменената текстова структура всъщност съдържа добре познати изисквания, “облечени“ в новият визуален формат. Документът се отличава и с качествено нови критерии, които се забелязват след първоначален прочит. Мислене, основано на риск, непрекъснато усъвършенстване на производствените процеси, лидер вместо “представител/и на ръководството“, разширяване на обхвата и подобряване на комуникацията, са само част от новите моменти в стандарта.
Текстът на новата версия на постига целта си да бъде “лесносмилаем”, въпреки че терминологията първоначално може да обърка читателите. Изключителното значение на оценката на постигнатите резултати при производство е посочено в шаблонната текстова форма.
При БДС EN ISO 9001:2015 г., важността на измерването е още по-голяма, тъй като определя успехът/неуспехът в реализирането на план, количеството бракувани артикули или степента на пропуски в услугите, и дава ясна представа за характеристиките на крайният продукт, който ще се представи в търговската мрежа. Затова измерването на резултати също подлежи на контрол, наречено управление на измерването.