Международната Организация по Стандартизация е основана през 1947 г.. Тя е световна федерация, обединяваща националните органи по стандартизация на около 100 страни, като всяка държава-членка е представена от един орган за стандартизиране. Организациите на всички страни – членки си сътрудничат в разработването и популяризирането на международните стандарти. Един от стандартите, които ISO горещо поощрява, е Open Interconnection (OSI) – универсален референтен модел за комуникационни протоколи.
Наименование и същност
Задавайки си въпроса какво представлява ISO е важно да знаем, че зад тази абревиатура стои една изключително влиятелна глобална организация. Самата тя ни разяснява, че името носи своя корен от гръцката дума “isos”, означаваща равенство. Именно в този смисъл, коренът на префикса “iso” се среща в много термини, като например изометриката, обединяваща единните мерни единици и измерения или изономията, разглеждаща равенството на отделните индивиди пред закона.
Изясняването произхода на наименованието дава възможност на обикновения потребител да се запознае със същността на ИСО на достъпен език. Наименованието се използва в целия свят за обозначаване на организацията, като по този начин се избягва асоциацията с абревиатурата, произтичаща от превода на “Международната организация по стандартизация” (International Organization for Standardization) на различните национални езици на страните-членки. По този начин, във всяка отделна страна кратката форма на името на организацията е винаги ISO.
Как да се сдобием със сертификат
За придобиване на сертификат, всяка структура – фирма или организация – трябва да въведе и приложи общовалидна система за управление на качеството. Следването на принципите, залегнали в стандарта е ясна индикация, че компанията работи съобразно действащите законови разпоредби и в интерес на потребителите. Сертифицирането доказва присъствие на работещ управленски механизъм и дава гаранция на клиенти и компании-партньори, че съответната бизнес структура заслужава доверие.
Изследвайки същността на ISO стандартите ще разберем, че сертификацията не е еднократен акт, на който компаниите могат да се позовават през целия период на дейността си. Международно признатият сертификат е с валидност 3 години. В този период структурата подлежи на строг надзор, целящ да провери дали залегналите в система за управление на качеството принципи продължават да бъдат следвани като метод на работа.
През всяка от трите години валидност на сертификата, сертифицираните структури подлежат на надзорен одит. През първите две години проверката има за цел да оцени дали системата за управление на организацията продължава да съответства на изискванията на международния стандарт. В последната (трета) година, фирмата следва да изпрати до надзорния орган заявление за подновяване на сертификацията с подписване на нов договор за следващия тригодишен период.