Получаване на сертификат ИСО е многоетапен процес, който понякога е съпроводен със сериозни дългосрочни промени в организационната структура на конкретната бизнес организация. Всеки етап е свързан с оценка. Тя се изготвя след наблюдение над обичайната работа и оценка на материална база, каквато е документацията на една фирма.
Във всички случаи, дейността на работещият персонал е от най-голямо значение пи време на и след внедряване на стандартизирана система за управление. Експлоатацията и получаването на резултат от такава система зависи в пълна степен от факта, дали фирмените служители успяват да приложат на практика изискванията на стандарта. Тези изисквания са разработени, за да се превърнат в техни ежедневни задължения.
Извличането на полезни действия от стандартизацията е възможно, само при успех в разбирането и осмислянето на стандартът, защото в противен случай е невъзможно практическото приложение на насоките му. Аспектът с приносът на служителите е особено важен при разработването на СУ – системата се изгражда, разгръща се и се развива, координирана единствено от техните действия.
ССУ – дело на работният персонал
Обновените версии на повечето стандарти, създадени според директивите на Новият подход и приложението за визуално оформление Annex SL, акцентират върху практическото приложение на комплексът насоки и изисквания, за сметка на ограничаване на определени като незначителни аспекти от документираната информация.
Лидерството, като пример за подражание, също е ориентирано към практическото ниво на ежедневна дейност, а оценката на изпълнението й се проследява във всеки етап. Целта е откриване и отстраняване на грешки в самият режим на работа, което води до прозрачност и непрекъснато усъвършенстване на дейността.
Значението от приносът и личната отговорност на всеки работник
Работният персонал осъществява всички тези процеси практически. Разбираемо е, че значението на служителят е основополагащо за създаването на даден продукт, технология или извършване на услуга. Този факт е бил добре известен дори и преди повече от столетие, когато механизираният труд е причина за появата на първите концепции за обезпечаване на качеството и удовлетвореност на потребителя.
Обновените стандарти просто подчертават значимостта от действията на персонала, чрез специални клаузи, посочващи значението на комуникацията, идеята за разбирането на контекстът на организацията и за личният принос на всеки служител към крайните резултати в производството и оценката на производствените етапи. Наричан “заинтересовани лица” в преработените версии на стандартите ИСО, практическият статут на персоналът при разработване на СУ е много по-висок.
Концепцията за личната отговорност и участие на персонала при планиране, разработване на продукт (услуга, мярка за безопасност) и проверка на резултатите от разработката е многоаспектна. Според нея, това повлиява прогресът на организацията не само при практическите операции, но и чрез генерирането на нови идеи за усъвършенстване на отделните фирмени процеси, без което усъвършенстването е невъзможно. Приносът на служителите за стандартизацията е ключов, тъй като ССУ е модел на управление, чието усъвършенстване е дори по-важно, отколкото внедряването му.
Служителят – най-важният ресурс според “Тотално управление на качеството“
Концентрирането върху личността и приносът на редовият служител, подчинен на висшето ръководство, не е идея на новите директиви. Историята й може да се проследи чак до далечната среда на 20-ти век, когато идеята за “Тотално управление на качеството“ се превръща в чудотворна промяна, която има заложбите да промени структурата на икономическият сектор.
Тя го прави, а директивите на Глобалният и Новият подход провокират към разработване на стандарти, заимстващи най-полезните практики от нея. Удовлетвореността и безопасността на потребителят са основната цел в изграждането на СУ. Потребителските изисквания са новите критерии за оценка, а служителите – новите практически ръководители на една фирмена структура.
Координацията и ефективната комуникация между тях и висшето ръководство е посочена като основен фактор за успех. Нещо повече: персоналът е обект на привилегии, но не само защото се възползва от възможности за обучение и преквалификация. Сътрудничеството, задоволяването на потребностите и приятните условия на работа са други предимства на модерната организационна структура. Те са подчертани в обновените стандарти като условия за непрекъснат успех.
Как се отразява сертификацията върху качеството на работа
В този контекст, сертификатът ИСО ще повлияе съществено върху мотивацията, способността за самооценка и съответно – на общата работоспособност на служителите ви. Той е тяхна заслуга и същевременно усъвършенства компетентността им.
Когато персоналът се чувства част от новият управленски модул – ССУ, и разбират и приемат лично целите и замисълът му, практиката и отстраняването на несъответствия е най-малкият принос, който те предоставят. Новите и оригинални идеи за управление са по-ценният.