Ако фирмата ви работи съгласно стандарт за управление на качеството, вероятно вече сте преминали или ви предстои сертифициране по новите принципи на работа, описани в ISO 9001 2015. Срокът, в който валидността на стандартът от 2008 г. изтече, беше 15.9.2018 г. Промените в новата версия са няколко, а един от най-важните е конкретизирането рамките на процесният подход и подчертаване на значението му за работният процес.
Процесен подход
Процесът представлява практическото приложение на стандартите и от успехът му зависи крайният резултат от дейността на всяка организация. В една икономическа или социална структура се извършват много процеси с различно предназначение. Всеки от тях поотделно представлява съвкупност от симбиозни действия, и всеки подлежи на практическо измерване, наблюдение и контрол.
Фокусирайки се върху качеството на процесите и процесният подход като начин на управление, новият стандарт си осигурява лесна възможност за измеримост на бъдещото качество в цифри. Идеята е интелигентна и практически издържана – тя допуска постоянен и плодотворен контрол върху всички процеси. Контролирането позволява навременно отстраняване на грешки, а нищо не гарантира по-отговорно качеството на продукт, услуга или информация.
Уилям Деминг и приносът му в управлението на качеството
Думите винаги са малко и бедни, когато трябва да опишат подобна личност. Накратко, на Уилям Едуардс Деминг бизнес организациите дължат в голяма степен съвременните си ефективни методи на управление, а потребителите – все по-усъвършенстваните стоки и услуги, които улесняват живота им. Той прави огромен завой в икономическият стил на 20-ти век, като представя идеите си чрез няколко емблематични трудове, насочени към значението на мениджмънта в производствените процеси.
Огромният му успех е концепцията за “тотално управление на качеството”, стимулираща към непрекъснато усъвършенстване на всички процеси във фирмата, допълнително обучение за персонала, премахване на стресиращите норми в името на сътрудничество, ефективна комуникация и постоянното дългосрочно качество. Личното ангажиране на всеки служител с идеите на организацията, качественото оборудване и усилията за създаване на сплотен екип, не закъсняват да дадат своят резултат.
Идеите на Деминг стимулират към непрестанното усъвършенстване на технологичните процеси, а крайната им цел са единствено потребностите на клиента. Той бил убеден, че описаните методи ще повишат качеството на продуктите, изключвайки някои ненужни разходи и количеството производствен брак. Оказва се, че е прав на два пъти. Първо в Япония, а после в родината си САЩ.
PDCA анализ на процес
Описаната концепция може би ви изглежда позната, тъй като точките в новата версия на стандарта са заимствани именно от нея. Тук присъства и още една разработка на ученият – цикълът PDCA. Той дооформя и модернизира тристепенният цикъл на Шухарт – Спецификация – Производство – Проверка, като добавя към него най-важният за новият век елемент – Планиране. Планирането на процесите е онази невидима брънка, от която често зависи здравината на цялата верига.
Деминг представя планирането като последователност от въпроси, които трябва да определят обхватът на действието, сроковете, причините и методите за извършването му, конкретните практически действия и лицето/лицата, носещи отговорност. По-известен като модел “5W (Why) 1H (How)”, той организира системата Планиране – Изпълнение – Проверка – Действие (PDCA), който скоро е адаптиран по-успешно към работните процеси във вида Планирай – Изпълнявай – Изучавай – Действай (PDSA).
Цикълът, създаден от този учен, подлежи на промени и модификации, но заслугите за присъствието на СУК, такива каквито ги познаваме днес, са изцяло негови. Факт е, че след прочит на стандартът от 2015 г. откриваме указания и насоки, които са с почти идентично звучене на идеите, описани по-горе.