Въпреки това и въпреки, че процесът не е задължителен, виждаме как почти всяка бизнес организация работи под влиянието на тази система, в самостоятелният й вариант или в интегрирана система на управление заедно с други стандарти. Фирмите, които тепърва ще преминават през Първоначална сертификация, са изключително малко на брой и обикновено тепърва прохождат на пазара.
Какво представляват процедурите, изискващи разходи
Месец септември беше срокът за преминаване към обновеният ISO 9001:2015. За осъществяване на преходът беше даден срок от три години, който би трябвало да е достатъчен за ефективно заработване на новите правила и насоки. Стандартната ИСО 9001 цена за внедряване на новите изисквани включва не само одитите от акредитиран орган – един сертификационен и два контролни, но често и консултантски услуги.
Консултацията при преход към новият стандарт не е задължителна, но голям брой икономически и социални организации заявяват нужда от професионален консултант. Това се наблюдава по-често при изменената версия на стандарта. Писменият формат на типовите документи, като процедурите по качеството, наръчникът по качество и записите, са оставени на второстепенен план, въпреки че терминологията съдържа някои нови понятия. Изискванията и насоките обаче са поднесени по съвсем нов начин, който се оказва объркващ за доста организации.
Консултантските услуги са много полезни, защото разясняват не само основните, а всички особености на стандартите изключително подробно. Едновременно, те посочват най-подходящите методи за правилното адаптиране на изискванията в структурата на всяка отделна фирма. Услугата по преход включва преработка на съществуващата система за управление на качеството (СУК) и интегрирането й във фирмената структура.
Помощта на един квалифициран консултант се остойностява чрез няколко фактора, но средната стандартна цена е около 1000 лв., като понякога надвишава тази сума. Затова и мениджърските структури преценяват добре необходимостта от такава услуга – обикновено я предпочитат току-що регистрирани фирми, които няма как да си спестят този разход.
Сертифициране
Всъщност, самото изготвяне на сертификат е напълно безплатно при някои организации. Сертифициране е наречена процедурата по проверяване на съответствието на приложените насоки с правилата, описани в стандартът. Тя се извършва чрез няколко контролни одити от акредитиран орган, като може да се включи и опция за предварителен одит, за установяване текущото състояние на работещата система.
Одитът за Първоначална сертификация е последван от контролни проверки през всяка от следващите две години. Очевидно, процедурата не е еднократна, а цялостна и всеобхватна услуга, която се грижи за максимално качественото внедряване на стандарта в определена компания. Сумата й обикновено също е около 1000 лв. с възможно повишаване и понижаване на цените.
На третата година след сертифициране се подава заявка за подновяване на документ. Преминава се отново през одит, наречен ресертификационен. След това компанията получава своето ново уверение, че работи според последните изисквания на международните стандарти, или съответно поправя пропуските си.
Преходът към изменен стандарт е услугата, която ни интересува в случая. Обяснена в опростен стил, тя представлява адаптиране на трудовите процеси към нови насоки. Целта е по-високо качество на крайният продукт, по-висока конкурунтоспособност и повече доволни потребители.
Конкретните инструкции в новата версия са насоченост към риска – правилното му разпознаване, контролиране и преобразуване във възможност. Ефективната и пълноценна комуникация, лидерският подход, като лидерът е по-скоро функция, която не се изпълнява от едно лице, както й удовлетворяването на заинтересованите страни от дейността на организацията, са останалите основни точки, с които се заемат фирмите Както виждаме, това изисква не само преструктуриране, но и промяна в някои остарели схващания – процес, който не винаги е лек и отнема известно време.