Трансфер на сертификация се извършва, когато се осъществява прехвърляне на вече внедрена система за управление (СУ) към нов акредитиран сертификационен орган. Всяка организация, която вече притежава официално призната система за управление, може да промени настоящият си сертификационен орган. Процесът стартира след признаването на валидният сертификат по ISO, издаден от специализирана организация, от друг орган за сертификация, който издава нов документ от свое име .
ВАЖНО: Задължително условие за осъществяване на трансфер е наличието на валиден сертификат, издаден от акредитиран сертификационен орган! Организации, притежаващи ISO сертификати, които не са обхванати от такава акредитация или вече са невалидни, се третират като нови клиенти и трябва да преминат през Първоначална сертификация!
Процедура
Всяка организация може да предприеме прехвърляне на сертификация във всеки момент от надзорните одити през първата и втората година след издаването на сертификат. Това може да се случи и при необходимост от ресертификация. Процедурата започва с избор на акредитирана сертификационна организация и съдържа няколко момента, с които е нужно да се запознаете, преди да подадете заявка за трансфер.
Стъпките за извършване на успешен трансфер са:
- Изпращане на запитване за оферта към екипът на новият сертификационен орган
- Попълване на заявка, включваща информация за компанията и вида на системата, която ще бъде трансферирана.
- Предоставяне на актуална документация относно съществуващата СУ
- Посещение на място от експертният екип на сертификационният орган за оценка на възможността да се извърши трансфера и на текущата СУ.
- Подписване на договор, включващ и план за провеждане на одити за поддържане валидността на сертификата.
- Издаване на нов сертификат.
Защо се предоставя актуална документация
При прехвърляне на сертификация се изисква определена информация. Новоизбраният сертификационен орган е длъжен да се запознае с дейността и статуса на организацията ви. Затова и преди да изпрати екип от одитори, изисква подробна информация за фирмата ви и предметът й на дейност.
Документите, които е необходимо да представите, включват копие от настоящият валиден сертификат, както и доклад от последният контролен одит, който ще запознае новоизбраният орган с особеностите в работещата бизнес структура. Изключително важно е декларирането на всички документи от установени несъответствия и предприети коригиращи и превантивни действия (ако е приложимо).
Експертна проверка на място
При изрядна документация, избраният за трансфер сертификационен орган изпраща екип от одитори в работната среда на организацията ви. Той иска е сигурен, че дейността й попада в обхвата на акредитация на новият орган и че СУ продължава да бъде поддържана.
Преди да се съгласи на подписване на договор, оценяващият екип изследва най-важната особеност – дали настоящата сертификация е обхваната от акредитирана организация. Това е задължително условие и ако не е изпълнено, фирмата трябва да премине всички етапи на Първоначална сертификация. Още едно задължително изискване е уверението, че са предприети съответни мерки по отстраняване и превенция на несъответствия.
Валидност на трансфериран сертификат
Срокът на валидност при трансфериран сертификат е различен и се определя от условията, в които се извършва. Ако процедурата по прехвърляне започва на етап ресертификация, неговата валидност ще бъде стандартна – 3 години, считано от датата на преиздаването. В случай, че трансферът се извършва при предстоящ надзорен одит – валидността на новият сертификат ще бъде съобразно вече издаденият.
Не само сертификационният орган може да предявява изисквания към вас. Вие също трябва да прецените внимателно на кого доверявате интегрирането на ISO 9001 – една от най-важните системи за управление.. Качествата, които е добре да притежава всяка сертифицираща организация, са малко, но от изключително значение.
Първото условие е ангажиране с всяка крачка от процеса на прехвърляне. Осигуряване на многостепенна система за контрол и подаване на актуална информация на всеки един етап от сертификационните процеси. Отговорността е добре да е придружена от практики, внушаващи доверие – компетентността и безпристрастността на организацията трябва да е многократно доказана и стриктно оценявана.
Такава е ефективната работа, илюстрирана от бързо и адекватно адресиране на отправените въпроси, както и предоставяне на изчерпателна информация и оферти без скрити условия или такси.Известните сертифициращи органи залагат на опитът, тъй като са наясно със значението му. Те работят с експерти и одитори, притежаващи опит в компании от всякакъв размер и предмет на дейност.
Ако търсите по-добри условия за вашата сертификация, не се колебайте да се свържете с AQ Cert!