Сертификация по ISO е краткото наименование на процедурата по издаване на документ за успешно интегриране на насоките и предписанията на стандартът за качество. Самата процедура се извършва от специализирани органи, познати с правните наименования “Сертификационни органи”, “Сертификатори” или Органи за оценяване на съответствието на системи за управление.
Тези структури задължително притежава акредитация и лиценз за извършване на сертифициране. Те са класифицирани според изискванията на определени стандарти и в определени браншове, в които са доказали притежаване на достатъчно компетентност и познания. Декларацията за способност се внася пред по-висшестоящ орган по административен ред.
Акредитацията, от друга страна, представлява издаване на сертификат за правото на упражняване на дейността “Сертификатор” (“Сертификационен орган”). Придобиването на тази правоспособност позволява на тези организации да издават международно признати сертификати. Акредитацията се извършва според изискванията на ISO/IEC 17021, а в България тази дейност е поверена на ИА БСА (Изпълнителна агенция “Българска служба за акредитация”).
Интегриране на ИСО 9001
Когато дадена организация за пръв път внедрява система за управление на качеството според определен стандарт, процедурата изисква преминаване на т.нар. Първоначална сертификация. Тя е планирана последователност от няколко стъпки. Преддоговорната кореспонденция със сертификационен орган и сключване на договорни отношения предшества планирането на одита и определяне на дата за провеждането му.
Сертификационен одит, познат и като одит на Етап 1, представлява проверка в прилагането на документацията и на “Записите” – подробно описаният писмен резултат на извършваните процедури. Вторият етап включва оценка на практическото действие на системата. Положителните резултати се формулират като одиторски доклад, който е повод за подаване на заявка за изготвяне на сертификат.
Реалната полза от сертификата
Предимствата, които този документ носи на всяка организация, са значителен брой. Предимствата обаче са резултат от качествените им характеристики, които са истинската причина за повишаване на фирменото реноме. Те включват интегрирането на няколко съществени умения за проектиране, производство и контрол, изтласкващи всяка компания на предни позиции.
- Ориентация към потребителя
- Лидерство на ръководните кадри
- Приобщаване на хората
- Процесен подход
- Системен подход към управлението
- Непрекъснато подобряванена работните процеси
- Вземане на решения, основаващи се на факти
- Взаимоизгодни отношения с доставчиците
В случай, че още се чудите дали да пристъпите към ISO сертификация, може би описаните умения ще наклонят везните в полза на положителният отговор Процедурата може и да не е супер лесна, но определено си заслужава всяко усилие, ангажиране в извъннормирано работно време и вложени средства.