Сред най-известните и често интегрирани стандарти, особено във фирми в сферата на промишлеността и услугите, е стандартът за управление на качеството. При пристъпване към процедурата по интегрирането му, най-важна за потребителите си остава процедурата по формиране на ISO 9001 цена . Сертификацията гарантира пред потребители и партньори функциониране на организацията според доказали се като най-ефективни практики. При работа с тях дефектните стоки и неефективни процеси (брак) са минимален процент от крайните резултати.
Сертификационен орган – заплащане, измерено в човекодни
Основният фактор при ценоопределянето на сертификационните услуги е необходимото време за одит според големината на клиента, спецификата на дейността, стандартите и други фактори, измерен в човекодни. Също така важна е и ценовата политика – разликата между различните органи по сертификация понякога е в пъти!
Броят на необходимите човекодни е определен според вида на конкретният стандарт (10, 15, 20 дни). Фирмата, заявила желание за сертификация, обикновено поема и всички пътни (командировъчни) разходи на одитиращите специалисти. Като част от общата стойност е включена и акредитационна такса, както и такава за издаване на самият документ (сертификат).
Основният разход обаче, изчислен чрез сумиране на описаните изработени човекодни, представлява заплащането за извършен одит. Контролните одити са три – Първоначален, Първи надзорен (след 1 година) и Втори надзорен (след 2 години). Някои сертифициращи организации предлагат безплатен Предварителен одит – обичайна контролна проверка за готовността на дадена фирма да пристъпи към същинските проверки за ефективността на внедрената система за мениджмънт.
Цената на един човекоден
Тя се определя от сертификационният орган веднага след подаване на заявка за оферта. Стойността се оформя възоснова на няколко фактори, които присъстват във формуляра като въпроси. Те са незначителен брой, но значението им е основополагащо за крайната сума на услугата.
Типът на избраният стандарт е на първо място по значимост. За проверката на всеки тип система за управление са посочени определен брой човекодни като универсален критерий. Броят им обаче почти винаги се повлиява от видът на дейността на организацията и обхватът й (брой служители, площ на терена, техническо оборудване). В тези случаи, размерът на човекодните може да се повиши или намали в рамките на 20%, като това се отразява и на сумата (по-висока, по-ниска).
Най-важният съвет към фирмите, които са решили да работят според международните стандартизирани изисквания е, че процесът по внедряването е многопластов и нелек. Офертите за получаване на сертификати само за седмица са нереалистични и единственото, което осигуряват, е напразна загуба на средства.