В съвременната пазарна система са актуални няколко типа критерии. Те отговарят за различни потребителски и икономически аспекти. Най-известни са групата от стандарти за качество ISO 9001, с последно изменение от 2015 г. Те са последвани от стандартите, управляващи околната среда, сигурността в информационните технологии, сигурността в доставките, управление на риска, енергийната ефективност, безопасност на хранителните изделия, и различни видове услуги в социалната сфера.
Изменения и приложение
Критериите за качествен краен продукт се изменят на всеки 5 години. Подробният преглед на изискванията се извършва редовно, за да се гарантира адаптивността им към настоящата пазарна реалност. Разработката на нови концепции в стандартите е продукт на международна комисия от експерти. След завършването на новият модел критерии, той се издава в европейски, а после и в български вариант, с определен срок за внедряването му.
Внедряването на стандарт за качество се приема за успешно, след оценката на специален сертификационен орган. Тя трябва да потвърди, че критериите са се превърнали в част от производствената структура и благодарение на тях се изработва продукт със съответното качество. Първоначалното сертифициране винаги е последвано от контролни надзори през първата и втората година, както и от “непредвиден“ одит за най-сигурно установяване функционалността й.
Приложението на системата от критерии отнема няколко месеца, преди проверка на съответствието с всеки критерий. Колкото по-задълбочено се е спазило всяко изискване, толкова повече точки се получават при одитът. Почти всеки стандарт се оценя въз основа на подобен род въпросник, който се предоставя и попълва от упълномощеният от сертификационната организация инспектор. След преминаване през всички задължителни аспекти от проверката, инспекторът изготвя доклад, въз основа на който компанията бива одобрена или не, за получаване на сертификат.
Икономическите сектори и стандартизацията
Стандартите за управление на работните процеси са доброволен акт. Той обаче може да стане задължителен, в случай че е споменат в нормативен акт, а и все по-често се наблюдава тенденция тези стандарти да се превръщат в неписано правило. Причината е, че те са възможност за постигане не само на задоволителен краен резултат, но и на постоянно качество, което пък гарантира повече доволни клиенти и печалби.
Обекти на стандартизация са почти всички модерни продукти и услуги, включително сигурността на дигиталната информация, безопасността на хранителните и козметични стоки, медицински услуги, здраве и безопасност по време на труд, безпрепятствено движение по пътищата и много други варианти. Основните цели на всеки един стандарт са ясни: постоянно и повишаващо се качество на продукцията, проследимост и контрол над трудовите процеси, интелигентно възползване от риска, и няколко вида процеси съответствие с нормативните уредби.
Резултат от интегрирането на тези списъци с критерии ще има. Стойността на крайните резултати създава изключително доверие сред потребителите на фирмата. Все пак, това си остава единствената и най-сполучлива стратегия за създаване на успешна бизнес организация. Разходите по приложение на критериите, както и тези за последващите одити си заслужават напълно. Това са средствата за бизнеса ви, които ще се възвърнат многократно впоследствие.