Производството на висококачествен продукт изисква определени усилия, но те не са свързани само с работните процеси. Специално желаещите да надминат резултатите си, са насочени многобройните ISO стандарти. Прилагането им като част от фирмата е дълъг процес, който доказано повишава качеството на крайният продукт/услуга.
В съвременната пазарна система са актуални няколко типа критерии. Те отговарят за различни потребителски и икономически аспекти. Най-известни са групата от стандарти за качество ISO 9001, с последно изменение от 2015 г. Те са последвани от стандартите, управляващи околната среда, сигурността в информационните технологии, сигурността в доставките, управление на риска, енергийната ефективност, безопасност на хранителните изделия, и различни видове услуги в социалната сфера.
Изменения и приложение
Критериите за качествен краен продукт се изменят на всеки 5 години. Подробният преглед на изискванията се извършва редовно, за да се гарантира адаптивността им към настоящата пазарна реалност. Разработката на нови концепции в стандартите е продукт на международна комисия от експерти. След завършването на новият модел критерии, той се издава в европейски, а после и в български вариант, с определен срок за внедряването му.
Внедряването на стандарт за качество се приема за успешно, след оценката на специален сертификационен орган. Тя трябва да потвърди, че критериите са се превърнали в част от производствената структура и благодарение на тях се изработва продукт със съответното качество. Първоначалното сертифициране винаги е последвано от контролни/надзорни одити през първата и втората година.
Икономическите сектори и стандартизацията
Стандартите за управление на работните процеси са доброволен акт. Той обаче може да стане задължителен, в случай че е споменат в нормативен акт, а и все по-често се наблюдава тенденция тези стандарти да се превръщат в неписано правило. Причината е, че те са възможност за постигане не само на задоволителен краен резултат, но и на постоянно качество, което пък гарантира повече доволни клиенти и печалби.
Обекти на стандартизация са почти всички модерни продукти и услуги, включително сигурността на дигиталната информация, безопасността на хранителните и козметични стоки, медицински услуги, здраве и безопасност по време на труд, безпрепятствено движение по пътищата и много други варианти. Основните цели на всеки един стандарт са ясни: постоянно и повишаващо се качество на продукцията, проследимост и контрол над трудовите процеси, интелигентно възползване от риска, и няколко вида процеси съответствие с нормативните уредби.
Резултат от интегрирането на тези списъци с критерии ще има. Стойността на крайните резултати създава изключително доверие сред потребителите на фирмата. Все пак, това си остава единствената и най-сполучлива стратегия за създаване на успешна бизнес организация. Разходите по приложение на критериите, както и тези за последващите одити си заслужават напълно. Това са средствата за бизнеса ви, които ще се възвърнат многократно впоследствие.