Сред голямото разнообразие от разработки на ISO (International Organization for Standardization) се открояват няколко стандарта, един от които е стандарт ИСО 9001. Той е най-прилаганият стандарт в световен мащаб – издадените сертификати са повече от 1,1 млн., в цели 178 страни. Представлява съвкупност от норми, изисквания и препоръки относно управлението на качеството на работните процеси в дадена организация.
Въпреки че не гарантира самото качество на продукт/услуга, интегрирането на ИСО 9001 е доказателство, че фирмената структура разполага с необходимият капацитет, за да отговаря на потребителските очаквания, и да се усъвършенства с течение на времето. Той е приложим за всяка бизнес структура и вече се превърнал в почти задължително изискване за всяка организация.
Същност на стандарта
ISO 9001 е част от серията стандарти ISO 9000, разработена от Технически комитет 176 (ТК 176) на International Organization for Standardization. Тази серия е с пет публикувани версии, всяка от които е създадена с различна цел, но основният стремеж е постигането на необходим контрол върху качеството на произвежданите продукти/услуги.
Това е единственият стандарт, който се обръща с конкретни изисквания и насоки към мениджърите на фирмени структури. Съответно обучението върху тези препоръки и процедурата по издаване на сертификат се извършват само при този стандарт от серията. Успешното му интегриране създава необходимото свидетелство за капацитет и надеждност в производството, без което присъствието на пазара вече е все по-трудно.
Стандартът за управление на качеството е синоним на надеждност заради вниманието към изискванията на всички заинтересовани от продукта/услугата страни. Концепцията се въвежда с третата версия на серията ISO 9000 през 2000 г. и обвързва качеството на работните процеси с взаимоотношенията „доставчик – организация – потребител“. Способността на организацията да се адаптира към постоянно променящите се потребителски очаквания я превръща в желан доставчик и партньор.
История на ISO 9001:2000
ISO 9001 обхваща всяка подробност от работните процеси, във всички звена на една компания. Тя е съвкупност от три независими стандарта, обединени в един през 2000 г. – ISO 9001:2000. Версиите 9001, 9002 и 9003 са свързани с качеството, но ISO 9002 е свързан с дейностите по производство, инсталация и поддръжка, извън проектиране и разработка. Версия 9003 се концентрира в тестване на краен продукт, без контрол върху проектиране, закупуване и обслужване.
ИСО 9001 е бил единственият от трите стандарта, който въвежда контрол върху разработката, производството, дизайна, монтирането и поддръжката. Съгласно промените от 2000 г., ISO 9001:2000 заменя версии 9002:1994, 9001:1994 и 9003:1994. От определена дата трите стандарта са обявени за остарели и се извършва сертификация по обновената версия, която въвежда процесният подход, проследимостта и концепцията за постоянно усъвършенстване.
Обединеният стандарт от 2000 г. е със силна насоченост към клиента. Затова основните му опорни точки са концентрирани върху процесите в организацията. Физическо измерване на дейностите, анализът, планиране на качеството и стремежът към непрекъснат растеж са задължителни в работните потоци, тъй като стойностите им гарантират качество.