Ключови аспекти от обновеният стандарт
Същността на ISO 9001:2015 г. е по-практически насочена и ориентирана към пазарната реалност в най-съвременният й вариант. Тук се акцентира повече върху самото протичане на работните процеси, и по-малко върху документирането им. За създаването на “Записи“ се предоставя много по-голяма свобода на действие, като присъствието им не е изрично упоменато като задължителен процес от интегриране на стандарта. За сметка на това се изтъква огромното значение на управленската функция, която се поема не от длъжност Представител на ръководството, а от мениджърското звено, към което са отправени и новите изисквания.
Мениджърите имат за задача да въведат стройна система за контрол върху персонала и бизнес процесите, да създадат и стимулират лесна и ползотворна комуникация между всички звена, както и да ангажират всички фирмени кадри с т.нар. “Контекст на организацията. Новите стандарти оценяват положително стратегията на обединяване на работещите служители около една идея. Чувствайки се част от един работещ бизнес организъм, те биха постигнали изключителни резултати в изработката на крайният продукт или услуга. Всъщност, стандартът от 2015 г. за пръв път въвежда терминът “стоки и услуги“, като по този начин разширява и пояснява обхватът си на приложение. Той включва като потенциални свои носители не само бизнес компаниите, предлагащи физически продукти, но и извършващите услуги в различни сфери.
Всички тези дейности трябва да са съчетани с активен и постоянен контрол, което представлява чисто физическо затруднение за едно длъжностно лице. Ето защо, разширяването на управленските правомощия се оказва изключително далновидно, съобразно най-модерните пазарни реалности. Отговорността за крайният продукт/услуга вече е поверена на всички участващи в търговската компания, като високите нива на контрол също са разпределени между няколко човека, обединени в звено. Разяснението на новият стандарт би било непълно, ако не се спомене и задължителното ориентиране към риска.
Умението за възползване от положителните аспекти, които рискът би могъл да донесе на всяка компания, е основният момент в новият ISO 9001. Съответно, той не би бил възможен без умението за разчитане на външните и вътрешни фактори, представляващи риск. Качественият анализ на риска предотвратява много излишни опасения и предразсъдъци, показвайки реалните параметри и факти на една бизнес ситуация. Това умение разширява бизнес мирогледът и развива способността за създаване на нови контакти и комуникацията, като се концентрира върху успешната трансформация, която винаги е потенциална възможност в една ситуация, при качествен контрол и управление на рисковите фактори.
Защо имате нужда от консултант
Специалистите-консултанти се наемат за максимално точно разяснение критериите на стандарта, когато мениджърите имат необходимост от такова. В противен случай, списъкът с изисквания няма как да се превърне в работеща ежедневна стратегия, а именно това е целта и концепцията на системата (СУК). Приложението на въпросните стандартизирани изисквания, от своя страна, гарантира успешно преминаване през сертификационен одит, както и през контролните одити през първата и втората година от сертификацията.
Еднократната справка със специалисти с опит в тази сфера не изисква сериозни вложения, но може да е много полезна, за да интегрирате новата работна стратегия сред служителите ви. Понякога, съвсем кратък систематичен обзор на текущите норми, оформя ясен план в главата ви, след което обяснението им сред служителите ви се случва много по-бързо, лесно и ефективно. AQ Cert е в състояние да ви насочи към консултантска компания на високо ниво, както и да се заеме със сертификацията и преходът към обновените критерии за качество.