БИС публикува новата версия на стандартът за управление на качеството на 25.09.2015 г. БДС EN ISO 9001:2015 претърпява леки видоизменения, свързани с повече тежест върху процесният подход, по-добра организация на работните процеси с практическо прилагане на PDCA схемата, както и новата концепция – мислене, основано на риска. Първият прочит създава впечатление за сериозни структурни изменения. Задълбоченият преглед впоследствие показва, че повечето от изискванията се запазват, но първоначално могат да се разтълкуват неправилно заради новата терминология.
Термините заемат съществен процент от нововъведенията. ИСО обновява не само по-популярният стандарт с насоки и критерии, а и текстът с основни принципи и терминология – ISO 9000. “Основни принципи и речник” посочва и описва подробно новите понятиен апарат, който пояснява спецификата на процесите и методи за прилагането им според изискванията.
Обикновено, собствениците на малък и среден бизнес използват и двата стандарта. Така те имат възможност лично да запознаят служителите си със стройната система от насоки, като спестяват време за разтълкуване и адаптиране към индивидуалните особености на фирмена структура. Стандартът с терминология се оказва по-обемист, отколкото си представяме първоначално. Следващите редове посочват най-важните понятия в най-близък превод до английският оригинал.
Процеси, действия, изисквания и резултати
Ключови думи за всеки вариант на ISO 9001, те са причина за въвеждане на подтермини, които стават устойчива базова част на изискванията в стандарта. Без процес не е възможно практическо планиране, проектиране и изработка на продукт. Това е и първият термин, съпътстван от още няколко тематични думи. Основните сред тях са “процедура“, “проектиране и разработка“, “проект”, “придобиване на компетентност“ и “реализация на система за мениджмънт на качеството“. Прилагането им отвежда към необходимите действия.
“Дейност“ е общото наименование за извършваните процеси, независимо от характера им. Към нея са отправени няколко основни изисквания, във вид на специфични термини. Това са “качествено управление“, “планиране на качество“, “качествен контрол”, “усъвършенстване на качеството“, “осигуряване на качество“, “подобрение“, “непрекъснато подобрение“ и “контрол на промените“. Те оформят достатъчно ясно очакванията към крайният резултат и без да изчетем текстът на стандартът с насоки.
Речникът съдържа и отделен раздел “действие“, отнесен към практическото протичане на работните процеси. Там ще видим понятия като “преработка“,“ремонт“, “брак”, “превантивно действие“, “корекция“, които съдържат всички естествени моменти в хода на производство. Бракуваните стоки са една от основните цели за преодоляване на обновеният стандарт.
Ключовият термин “изискване“ включва терминология, която подсказва характерът на изискванията в новият стандарт. Основното понятие за категорията и за целият стандарт е “качество“. Освен него се запознаваме с термините “съответствие“, “проследимост“, “надеждност“, “иновация“ – много важна думичка за обновената версия. “Изискване за качество“, “законови изисквания“ и “регулаторни норми“ посочват прилагането на новият стандарт може да е гаранция за съвместимост със законови разпоредби.
Резултатът винаги е обвързан с крайна цел – “objective“. Тази тематика включва понятията “производство на продукт“,”производство на услуга“, “успех“, “ефикасност“, “ефективност“ и “риск”. Рискът е новата основна категория на интересуващият ни стандарт.
Организация и потребител
“Контекст на организацията“ е качествено нов термин, който описва целите и идеите на бизнес структурата. Версията от 2015 г. обещава по-качествени финални резултати при разбиране контекста на фирменият замисъл и инфраструктура. Отношенията със ”заинтересовани лица“, “вътрешни доставчици“ и “външни доставчици“ също са изключително съществени за протичане на процесите. За целта, организациите създават “метрологична функция“ за измерване на постигнатите резултати.
Потребителят е основна цел и най-важният субект за всяка търговия. Стандартът с терминология на ИСО потвърждава. Понятията ”обратна връзка“, “оплакване“, “клиентско удовлетворение“, “обслужване на клиенти“ и “оспорване“ са опорните точки за прилагане на процесният подход.
Документация, данни и информация
Въпреки привидно пренебрегнатата документална част, която не се ползва от определени изисквания, стандартът не е пропуснал да отбележи необходимостта от поддържане на “документирана информация“. ”Запис”, “информационна система“, “документ за спецификация“ и “документ с план за управление на проект“ са основните фрази.
Не бива за да се забравя, че новата версия обръща особено внимание на мониторинг, измервателни процеси и измервателна техника, отчитащи и човешкият фактор в системата. Тук за пръв път се появява и понятието “услуга“ към “добив” и ”продукт“, което свидетелства за включване сектора на услугите като потенциален клиент на стандарта.